NETTVERK OG INFRASTRUKTUR

Evry-problemer rammet millioner av kunder. Posten, bankene og Telenor sleit i over 20 timer

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Bilde: Scanpix
6. okt. 2017 - 04:59

Oppdatert lørdag:  Evry meldte rundt klokken 23 fredag at stormaskinproblemene deres var løst, nesten ett døgn etter at feilen ble oppdaget.  Finanstilsynet melder de er bekymret over driftsstabiliteten, og ber bankene om å iverksette tiltak.

Oppdatert 20.00: Evry sliter fortsatt med driftsproblemer like etter klokken 20.00. Evry meldte klokken 12.15 at feilen var rettet, men det viste seg ikke å stemme:

– Vi så tegn til forbedringer i systemene tidligere i dag, så ser vi at det fortsatt er betydelige problemer med tilgjengeligheten fortsatt, og derfor synes vi det er viktig å være åpne om det, sier Geir Remman i Evry til E24.

Skandiabanken, Sparebank 1-gruppen, Posten og Telenor slet med driftssystemene som leveres av Evry i morgentimene fredag.

Driftsproblemene startet natt til fredag. Det er en sentral hardisk-komponent i en stormaskin som har forårsaket feilen, opplyser Evry til digi.no.

Til sammen skal rundt et par millioner kunder være rammet, skriver NRK

Klokken 12.15 ble feilen rettet opp i, og Evrys driftstjenester er i ferd med å fungere som normalt igjen, opplyser Geir Remman i Evry til NTB like etter klokken 13.

Starter opp igjen

– Når vi starter opp igjen systemene, må vi sjekke at alle tjenestene fungerer. Det kommer vi til å bruke ettermiddagen og kvelden, og eventuelt helgen på å gå gjennom, sier Remman.

Evry har fått bekreftelse fra flere av bankene på at flere tjenester begynner å fungere igjen.

– Det er fortsatt enkelte kunder som opplever utfordringer og alt er ikke løst, men vi ser at mange tjenester er på vei opp, sier Remman.

Evry flyttet over på nye stormaskiner i sommer. Da måtte de leie inn en pensjonist for å ha full kontroll på flyttingen. 

Millioner av kunder

Bankkunder fikk ikke tilgang til bankkontoene sine, ikke gjennomført kjøp på nett eller tatt ut penger i minibank. 

Kortkjøp gikk gjennom på reserveløsning i butikk. 

 – Det er ein feil i banken sitt kjernesystem som påverkar all kommunikasjon mot det vi kallar frontløysingar, nettbank, mobilbank og betalingsløysingar på kort, sier IT-sjef Geir Grime i Sparbanken Vest til NRK.

Informasjon utilgjengelig

Ifølge NRK fikk heller ikke bankens ansatte tilgang til kundenes kontoopplysninger. 

Illustrasjonsbilde av Skandiabankens nettbank. <i>Foto:  Scanpix</i>
Illustrasjonsbilde av Skandiabankens nettbank. Foto:  Scanpix

I Skandiabanken fikk kundene bare oversikt over egne lån. All annen kontoinformasjon var utilgjengelig. 

– Det er alvorlig. All kontoinformasjon er utilgjengelig. Visakort fungerer i butikk, men ikke i minibank og på netthandel, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen i Skandiabanken til VG.

 Posten og Telenor

Hos Posten skapte Evry-problemene forsinkelser i både utlevering og sending av pakker.

Telenor slet også med sine ordresystemer som følge av stormaskinproblemene. Det innebar at det ble forsinkelser for å endre, opprette og avslutte abonnement.

Evry har flyttet over på nye stormaskiner i sommer. Maskinene befinner seg i IBMs datasenter på Fet utenfor Oslo. <i>Foto:  Espen Zachariassen</i>
Evry har flyttet over på nye stormaskiner i sommer. Maskinene befinner seg i IBMs datasenter på Fet utenfor Oslo. Foto:  Espen Zachariassen

Datapakkebestilling fra utlandet ble også rammet negativt. 

Kommunikasjonssjef Geir Remman i Evry opplyste til digi.no at de satt alle ressurser på stormaskin-problemene.

– Vi har satt alle nødvendige ressurser på å løse feilen, og har fullt fokus på det. Det er vanskelig å forutsi hvor lang tid det tar. Det er egentlig det jeg kan si, og vi må komme tilbake til detaljene senere, sa Remman til digi.no like før klokken 11 fredag.

Måtte leie inn pensjonist for å flytte stormaskiner

I juni jobbet Evry på spreng med å bytte ut stormaskinene sine. 829 361 gigabyte med data ble sendt på dedikerte fiberlinjer fra det gamle datasenteret på Romsås.

Geir Remman er kommunikasjonsdirektør i Evry. <i>Foto:  Pressefoto</i>
Geir Remman er kommunikasjonsdirektør i Evry. Foto:  Pressefoto

Store kunder som Posten, Telenor, Storebrand DNB og Gjensidige ble da migrert. 

Evry leide da inn en pensjonist for å sørge for at flyttingen gikk på skinner.

– I løpet av hele migrasjonsprosessen har vi ikke hatt noen avvik. DNBs flytt fikk en del medieoppmerksomhet, men også den flyttingen gikk etter planen. Selv om det ble mer enn en bom på tidsestimatene, har dette gått bra. Kundene er glade og fornøyde, og det er det viktigste, sa prosjektleder Thorolf Thorstensen (67)  til digi.no da

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.