Al Jazeera-hacker erklærte seg skyldig

En amerikaner som kapret AlJazeera.net tre dager i mars, har erklært seg skyldig mot løfte om begrenset straff.

I mars i år lot John William Racine, en 24 år gammel amerikansk web-designer, seg provosere av at AlJazeera.net, nettstedet til den arabiske nyhetskanalen Al Jazeera, viste bilder av amerikanske krigsfanger i Irak og av døde amerikanske soldater.

Ifølge amerikanske myndigheter brukte han falske bilder og underskrifter, samt forfalske identitetskort, i en rekke fakser til domeneregistraren Network Solutions. Det ga ham muligheten til å endre driftspassordet til nettstedet, og samtidig nekte de legitime eierne tilgang. I om lag tre dager fram til 27. mars ble trafikken til AlJazeera.net omdirigert til et nettsted som viste et amerikansk flagg og slagordet "Let freedom ring". I tillegg til nettstedet kapret Racine også 300 e-postmeldinger.

    Les også:

Tre dager etter omdirigeringen skal Racine selv ha tatt kontakt med USAs føderale politi FBI. Han skal også ha vist seg samarbeidsvillig under hele etterforskningen. Som motytelse for dette og for å ha erklært seg skyldig, er han lovet en straff begrenset til tre års prøvetid, tusen timers samfunnstjeneste, 1500 dollar i bot og en ikke-spesifisert erstatning til offeret. Forbrytelsens strafferamme er 25 års fengsel og 500.000 dollar i bot.

Al Jazeeras teknologisjef Salah Siddiki sier til Associated Press at han er glad for at Racine blir straffet. Samtidig avviser han de amerikanske myndighetenes påstand om at Racine har handlet på egen hånd. Siddiki peker på at AlJazeera.net ble utsatt for flere datainnbrudd i mars, hvorav ett tilfelle hvor leserne ble kapret til et pornosted. Han mener flere må ha samarbeidet om hackingen, og at de må ha hatt store finansielle ressurser til rådighet.

Noen forklaring på hvorfor domeneregistraren ikke på egen hånd innså at hackingen kunne ha sammenheng med de faksede transaksjonene umiddelbart i forkant av problemene, er ikke gitt. Det kan ha sammenheng med den svært uvennlige innstillingen i USA til Al Jazeera på det tidspunktet, som avstedkom midlertidige brudd på prinsippet om ytringsfrihet. Nyhetskanalen opplevde blant annet at deres reportere ble nektet tilgang til New York- og Nasdaq-børsen etter en henvendelse fra USAs forsvarsdepartement.

Til toppen