Anarchy Online lanseres idag

Nettspillet Anarchy Online lanseres i Norden og USA klokka 12 norsk tid idag. I dette øyeblikk sitter FunCom på kontorene i flere verdensdeler og titter utålmodig på sjampis-flaskene og teller ned...

Det norske spillselskapet Funcom AS
lanserer idag sitt mye omtalte nettspill Anarchy Online.Dermed håper selskapet flest mulig spillesugne skal punge ut 449 kroner og benke seg foran skjermen.
- Jeg har hørt rykter om storskjerm og nedtelling og sånt, ja, men folk er litt slitne etter lanseringsfesten igår, opplyser Margit Anne Vegstein.
Spillet er abonnementsbasert, og FunCom kan få det hardt hvis spillet flopper. Ikke at det ser ut til at det skal bli noe stort problem - konkurrenter som EverQuest og Ultima Online har flere hundre tusen spillere hver, og Anarchy Online, eller AO som det heter på etpar hundre fan-nettsteder, har allerede hatt 100.000 beta-testere involvert.


Spillfigurene løper rundt på planeten Rubi-Ka, som eies av det multiplanetariske selskapet Omni-Tek. Man kan velge å tilhøre Omni-Tek, slåss mot dem, eller være "fri". Etter å ha valgt figur, kroppsform, personlighet, hårfarge og alt annet som er viktig når en skal representeres av en 3D-figur, er det bare å pakke seg ut i terrenget for å omgås andre spillere, skyte monstre og skaffe kroner til eget livsopphold.
Massive rollespill på nett har eksistert i flere år, men FunCom er en av de første med skikkelig scifi-noia på gang. Stikkord: Blade Runner.

Alle figurer som er skapt av betatesterne - og noen av dem har jobbet veldig hardt for å bli småkonger allerede i testperioden - blir slettet idag. Selskapet har også lagt ut en oppdatering som skal ta seg av endel mindre "bugs" i spillet. Som et plaster på såret for de som ikke har spillbutikker rundt seg på alle kanter, har FunCom besluttet å tillate nedlasting av spillet for en periode. Og alle som har spilt betaversjonen må reinstallere spillet.

Vi har kikket litt på spillet, og kan ikke annet enn bli nervøse på vegne av spillredaksjonens fritid utover sommeren. Da FunCom viste frem spillet for pressen for noen uker siden, la de blant annet vekt på størrelsen på spillverden i AO. Og den er massiv - om det hadde vært mulig, ville det tatt en spiller ni timer å løpe fra den ene enden til den andre. I denne verdenen skal tusenvis av spillere interagere, chatte, slåss og handle med hverandre.

Til toppen