BEDRIFTSTEKNOLOGI

Apple taper fortsatt andeler

Undersøkelser gjort av IDC og Datquest viser at Apple tar markedsandeler fra klonemarkerne i USA, men at de taper markedandeler i Europa.

Caspar Lund
14. aug. 1997 - 13:01

Selv med redusert salg greide Apple å ta markedsandeler fra klonemakerne i forrige kvartal, viser en undersøkelse fra Dataquest som ble offentliggjort i dag. I forhold til første halvår i fjor har Apples salg blitt redusert med 24 prosent. Den eneste positive utviklingen har vært at Apple er blitt større i forhold til sine klonemakere. Klonemakerne har altså mistet større markedsandeler enn Apple. Apples andel av Mac OS- markedet har steget med 12 prosent fra 79 prosent til 81 prosent.

- Apple har endelig blitt konkurransedyktig både på pris og produkt, sier James Staten i Dataquest til Newsbytes.

- Mac OS-relaterte produkter slet med reduserte markedsandeler i andre kvartal. Dette er ikke noe krise, fordi andre kvartal vanligvis er svakest for Apple, sier Staten videre.

Motorola var den av klonemakerne som tapte størst markedandel. Hele 46 prosent reduksjon i salget ble resultatet for Motorola i andre kvartal. Umax' salg ble redusert med 43 prosent og Power Computings med 16 prosent.

Ser man på salgsinntekter har denne økt for Mac OS-baserte maskinprodusenter. En øking i salgsinntekt på 10 prosent til USD 796,6 millioner.

- Ved hjelp av USD 150 millioner i nyinnsprøytet kapital fra Microsoft og et solid salg av Mac OS 8, vil Apple ha muligheten til satse mer kapital nå til høsten, sier Staten.

IDC viste onsdag resultatet av sine undersøkelser om markedsandeler i Europa. IDC har utdypet Apple-tallene for Europa og kan vise at antall eneheter som ble solgt i andre kvartal sank med 31 prosent.

- Fremtiden er ikke så lys som man hadde trodd, sier IDC-analytiker Philip Williams til ZDnet. Markedsandelen i Europa er nesten halvert fra 4,2 prosent til 2,6 prosent på ett år.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.