Apple tar markedsandeler

En undersøkelse fra Computer Reseller News viser at Apple Computer gjenvinner andeler i markedet for små og mellomstore bedrifter (SMB).

Undersøkelsen er gode nyheter for Apple som har opplevd stadig fallende markedsandeler etter toppen i 2. kvartal 1995. Andelen av stasjonære PC-er falt fra 5,25 prosent i 1995 til 3,1 prosent i 1996, mens det bærbare salget stupte fra 5,1 prosent til 2,4 prosent.

I årets fem første måneder har Apple snudd trenden. I markedet for stasjonære PC-er til små og mellomstore bedrifter øket Apples markedsandel til 4,3 prosent i 1. kvartal 1997, og 4,0 prosent i 2. kvartal (april og mai). Dette er Apples beste tall siden april-juni 1996. I årets fem første måneder under ett, har selskapets andel av stasjonære PC-er steget til 4,2 prosent mot 4,0 prosent i samme periode i 1996.

I det bærbare markedet har Apple også oppnådd bedre resultater i SMB-markedet. I 1. kvartal hadde Apple 4,0 prosent av markedet mot 3,0 prosent året før. I perioden april-mai hadde Apple en andel på 5,5 prosent mot 5 prosent året før. Samlet i årets fem første måneder hadde Apple en andel på 4,6 prosent mot 3,8 prosent i samme periode året før.

Apple-forhandlere forklarer veksten med introduksjoner av nye produkter og bedre produkttilgjengelighet. De neste seks månedene blir svært viktige for selskapet som opplevde en katastrofal salgssvikt i andre halvår 1996.

Malurten i begeret for Apple - som digi har skrevet om tidligere - er at produkt-utilgjengeligheten tenderer oppover, noe som kan hemme Apples comeback.

Til toppen