Apples mobilkunder er svært lojale

De fleste som kjøper iPhone 4 har en eldre iPhone fra før.

iPhone 4 kom i salg i blant annet USA i forrige uke, og i den forbindelse har analyseselskapet Piper Jaffray spurt til sammen 608 av de første iPhone 4-eierne i San Francisco, New York og Minneapolis om deres forrige mobiltelefon.

Til BusinessInsider.com sier analytikeren Gene Munster at 77 prosent fortalte at nå oppgraderte fra en tidligere iPhone. Den tilsvarende andelen var 56 prosent i fjor og 38 prosent i 2008. Årets andel er trolig nye rekord innen mobilbransjen, hvor det ikke er uvanlig for kundene å bytte fra et merke til et annet.

I USA selges i USA kun med abonnement fra AT&T. Bare 16 prosent av dem som ble spurt av Piper Jaffray, bytter nå til AT&T fra en annen mobiloperatør. Denne andelen var på 28 prosent i fjor, og nedgangen tyder på mindre vilje til å bytte operatør for å få tilgang til iPhone. Munster mener Apple må inkludere en alternativ operatør for virkelig å utnytte markedspotensialet i USA.

Over halvparten – 54 prosent – av de første iPhone 4-kundene, valgte denne gang 32 gigabyteutgaven. Det tilsvarende tallet for 32 gigabyteutgaven av iPhone 3GS i fjor var 43 prosent.

28 prosent av iPhone 4-kjøperne i USA eier allerede en iPad. Av dem som fortalte at de ikke eier en iPad, oppgave 39 prosent at de sannsynligvis ville kjøpe en innen et år.

Men iPhone 4 når ikke bare ut til dem som er helt Apple-frelste. 35 prosent av de tidlige iPhone 4-kundene er ikke samtidig Mac-eiere. Denne andelen har økt fra 25 prosent siden iPhone ble lansert i 2007.

Til toppen