JUSS OG SAMFUNN

Avslag på informasjonskapsler er for vanskelig: 40 bedrifter har fått pålegg fra det franske datatilsynet

Fikser de ikke problemet, risikerer de bot. Datatilsynet i Norge sier det er uheldig at det er så vanskelig å takke nei.

Det franske datatilsynet pålegger nå over 40 bedrifter å gjøre det like enkelt å si nei som det er å si ja til informasjonskapsler.
Det franske datatilsynet pålegger nå over 40 bedrifter å gjøre det like enkelt å si nei som det er å si ja til informasjonskapsler. Illustrasjon: Opera Software
7. aug. 2021 - 14:00

Det skal være lett å si nei til informasjonskapsler, også kalt cookies. Nå har 40  bedrifter fått pålegg fra det franske datatilsynet (CNIL) om å gjøre det like lett å si nei som det er å si ja, skriver det internasjonale advokatfirmaet Norton Rose Fulbright på sin sikkerhetsblogg.

I mai sendte CNIL ut varsel til over tjue bedrifter som alle fikset problemet innen én måned, som var tiden de hadde fått på å rette det opp. Nå har de altså sagt ifra til flere organisasjoner.

Blant dem som har fått pålegg fra det franske datatilsynet, er det to større lokale myndigheter og to offentlige tjenester.

Følger med i Norge

Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet i Norge forteller i e-post til Digi.no at de får en del henvendelser om informasjonskapsler og jobber med spørsmål om samtykke til innsamling av personvernopplysninger. Hun sier også at lovverket i Norge er noe delt når det kommer til informasjonskapsler, og det er en oppgave de deler med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM).

– Vi mener det er svært uheldig for brukeren at det gjøres vanskelig å si nei takk til informasjonskapsler. Man kan stille spørsmål ved hvor frivillig et samtykke som er avgitt, faktisk er, dersom nettsideeier gjør det spesielt vanskelig å si nei, sier Dahl.

Risikerer bot

Selskaper i Frankrike som ikke følger pålegget fra CNIL, risikerer en bot på 2 prosent av omsetningen. CNIL informerer om at dette kun er starten på arbeidet. Det franske datatilsynet har planlagt flere kampanjer utover høsten.  

Pop-ups fører til at de gir fra seg mer data enn de egentlig vil. Det tror det britiske datatilsynet.
Les også

Ber G7-landene gå sammen for å kurere cookie-utmattelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.