UTVIKLING

Banker og medier er dårligst på nett

Elendige prestasjoner på universell utforming.

Når du utvikler tjenester på nett, skal de kunne brukes av folk som ikke har alle sanser eller fysiske funksjoner på stell. Så langt har kun halvparten fulgt opp de ganske ferske reglene.
Når du utvikler tjenester på nett, skal de kunne brukes av folk som ikke har alle sanser eller fysiske funksjoner på stell. Så langt har kun halvparten fulgt opp de ganske ferske reglene. Bilde: Difi
22. juni 2015 - 14:13

Både privat og offentlig sektor presterer for dårlig på såkalt universell utforming av sine nettsider.

Det viser den første sjekken etter at det kom regler for hvordan sider på nettet skal tilpasses mennesker med ulike former for redusert funksjonsevne.

Grunnleggende grep er tydelig skrift eller mulighet for å navigere på siden med kun tastatur, ikke museklikk.

Les mer: Nå må webutviklere forholde seg til helt nye regler

Bank og media

Private virksomheter har vært hakket dårligere enn de offentlige til å tilpasse sine sider, viser målingen fra IT-direktoratet Difi.

Bankene, flere store mediehus samt reise og transport er minst tilgjengelige for befolkningen.

Dette kjem fram i rapporten «Digitale barrierar på norske nettstader» fra Tilsyn for universell utforming av IKT hos Difi.

Her avdekkes det hvordan det faktisk står til med universell utforming på norske nettsider. Rapporten er laget på grunnlag et utvalg virksomheter, der navnet på bedriftene og etatene ikke kommer frem.

Les om opptakten: Nettsteder må tilpasses funksjonshemmede

For dårlig

I gjennomsnitt oppnår virksomhetene 51 prosent av det som er mulig å få til hvis alle spilleregler følges.

Offentlig sektor har de mest tilgjengelige løsningene og oppnår et gjennomsnittsresultat på 54 prosent.

Tilsvarende for privat sektor er skarve 49 prosent.

Konklusjonen hos Difi er enkel å oppfatte:

Norske virksomheter er for dårlige på universell utforming, både i privat og offentlig sektor.

Her er noen hovedfunn:

  • Banktjenester er minst tilgjengelig av alle bransjer
  • Mediebransjen og spesielt store mediehus skårer lavt
  • Transportbransjen, og særlig reiseselskap, er også lite tilgjengelige

Les også:  BankID falt ned for 3,2 millioner brukere

Seksjonssjef Malin Rygg ved tilsyn for universell utforming av IKT mener resultatet av undersøkelsen er nedslående. <i>Bilde: Pressefoto</i>
Seksjonssjef Malin Rygg ved tilsyn for universell utforming av IKT mener resultatet av undersøkelsen er nedslående. Bilde: Pressefoto

Minst er best

I offentlig sektor er departementene flinkest i klassen. Større publikumsrettede virksomheter peker seg positivt ut.

Privat sektor ligger under gjennomsnittet i denne målingen.

– Vi ser at det er flest utfordringer i banksektoren. Det er verdt å merke seg at det ikke er de største bankene som skårer høyst - den beste banken er en mindre bank i distriktet, skriver Tilsyn for universell utforming i en pressemelding.

Mønsteret er det samme i mediebransjen.

De største nasjonale mediehusene gjør det jevnt over dårlig, mens en mindre lokalavis topper listen over alle medieselskap som er undersøkt.

Flere store reiseoperatører peker seg ut med dårlig tilgjengelighet på nettsidene sine.

– Resultatene er nedslående, både for privat og offentlig sektor. Dette viser at det er et klart behov for regelverket som setter krav til at nettsider skal være universelt utformet, hvis innbyggerne skal få best mulig tjenester, sier seksjonssjef Malin Rygg ved Tilsynet.

Så du denne? Nyhetsmediene er verst på personvern

Dette er feil

De vanligste feilene finnes i kodegrunnlaget, mangel på tekstalternativ til bilder og illustrasjoner, feil bruk av lenker og dårlig kontrast.

Konsekvensen er at mange mennesker ikke kan ta i bruk tjenester og informasjon på nettet.

Brukergrupper som rammes er folk med lese- og skrivevansker, utfordringer med minne og konsentrasjon eller som har behov for å få teksten opplest. Ifølge Difi er det enkle grep som skal til for å rette på situasjonen.

Les også: Sjekk om din app ble gransket

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.