BANKID

BankID var utilgjengelig

Feilen skal være funnet, men det er uklart hvor lang rettetiden vil bli.

Både BankID og BankID på mobil er ute av drift.
Både BankID og BankID på mobil er ute av drift. Foto: BankID
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. nov. 2021 - 15:50

BankID-tjenestene til Vipps sluttet å fungere klokken 14.35 i ettermiddag. En time senere får brukerne fortsatt feilmelding i app og på nettsteder når de forsøker å identifisere seg med BankID. 

Slike feilmeldinger kan blant annet nettbankbrukere oppleve  med BankID nå i ettermiddag. <i>Foto:  Digi.no</i>
Slike feilmeldinger kan blant annet nettbankbrukere oppleve  med BankID nå i ettermiddag. Foto:  Digi.no

Vipps bekrefter nedetiden på selskapets nettsted. Der ble klokken 15 opplyst at feilen er funnet, men ingenting om hvor lang tid det vil ta før den er løst. Det loves dog at det jobbes på spreng for å løse problemet. 

Til VG.no sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps at det er vanskelig å gi noe estimat på hvor lang tid det vil ta. 

Som Digi.no tidligere har omtalt (for abonnenter), har BankID byttet driftsleverandør, og dette førte til både planlagt og ikke-planlagt nedetid torsdag i forrige uke.

På statussiden gjøres det oppmerksom på at det kan inntreffe noen problemer i innkjøringsfasen etter dette byttet, uten at det er bekreftet at det er tilfellet denne gang.

Oppdatering: BankID-tjenestene skal ha blitt tilgjengelig igjen før klokken 16.25 mandag ettermiddag.

Dette viser Skooler hvis lærere, elever, foresatte eller systemadministratorer prøver å logge seg inn i systemet. Skjermbilde: Digi
Les også

Én million brukere: Skulle bare flytte data – fem dager senere er systemet fortsatt nede

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.