Bellboy i ny kamp for sitt e-handelpatent

Det har lenge vært stille fra norske Bellboy og deres e-handelpatent. Nå forberedes et comeback.

I 1999 avslørte digi.no at det norske selskapet Bellboy hadde fått innvilget et omfattende patent for e-handel. Det skulle de bruke til å kreve inn lisensavgift fra en rekke internettaktører i Norge, og etter hvert også internasjonalt.

Selskapet gikk blant annet til sak mot Filmweb for patentbrudd. Det endte i et forlik, der ingen av partene ville ut med hva Filmweb måtte betale. Bellboy varslet da et felttog i USA og Storbritannia.

I dag er klimaet for å håndheve denne typen patenter radikalt endret, som følge av to kjennelser i USAs høyesterett mandag: Kjennelsene legger om kriteriene for å vurdere hvorvidt registrerte patenter kan betraktes som gyldige eller ikke. Det er ventet langt trangere tider for såkalte «patenttroll» som følge av disse kjennelsene.

    Les også:

Ser man på Bellboys regnskapstall fra 2002 og årene etter det, er det mye som tyder på at selskapet fikk fint lite ut av forliket med Filmweb.

I 2002 var omsetningen på minimale 10.000 kroner. Litt bedre var det året etter, da endte omsetningen på 157.000 kroner, men deretter datt inntektene ned på et minimalt nivå igjen med henholdsvis 34.000 kroner i 2004 og 12.000 kroner i 2005.

Utgiftene har stort sett bestått av advokatregninger og avgifter til opprettholdelse av patentene. Ingen har tatt ut lønn i selskapet

Etter desember 2004, da digi.no meldte at Bellboy ville vende blikket mot USA, har det vært stille fra selskapet. digi.no tok derfor kontakt for å høre hva som har skjedd siden den gang.

– Vi holder på med noe nå som vi ikke ønsker så mye oppmerksomhet om, sier Rolf Wilhelmsen, daglig leder i Bellboy International, til digi.no.

Patentsøknaden ble innlevert 17. desember 1993 og utgår derfor samme dato i 2013. Patentsøksmål tar sin tid og selv om det er flere år igjen til det utgår, så begynner tiden å renne ut for Bellboy. Hvis de skal komme noen vei med patentet sitt, må det skje i løpet av nærmeste fremtid, noe Wilhelmsen klart signaliserer at de har til hensikt å gjøre.

– Det vil skje i år, sier Wilhelmsen.

Han forteller at det dreier seg om aktiviteter i USA og at de har noe stort på gang. Det er snakk om å inngå en rekke allianser for så å kunne gå på både det amerikanske markedet, og etter hvert også det europeiske og dermed også det norske markedet. Bellboy har på ingen måte gitt opp, på tross av nedturen på første forsøk.

– Vi skulle selvfølgelig ikke prøvd å bli profet i eget land, sier Wilhelmsen til digi.no.

Det vekket voldsom oppmerksomhet i Norge, og også internasjonalt da Bellboys patent ble kjent. Mange er svært kritiske til denne typen patenter. Det fikk Bellboy merke.

– Vi ertet på oss eForum og IKT-Norge som om vi oppfant atombomben, sier Wilhelmsen, til digi.no.

Til toppen