IT-BRANSJEN

Bergen har fått en medie- og IT-klynge som skaper engasjement og nye muligheter. Nå rykker også IBM inn i bygget

Media City Bergen sett fra gateplan. Bygget skal huse 94 medie- og teknologibedrifter, flere hundre studenter og mer til.
Media City Bergen sett fra gateplan. Bygget skal huse 94 medie- og teknologibedrifter, flere hundre studenter og mer til. Bilde: Illustrasjon / MAD Arkitekter
8. sep. 2017 - 08:52
Vis mer

Media City Bergen (NCE Media) samler et unikt miljø av nærmere hundre mediebedrifter og teknologiselskaper.

Universitet i Bergen, byens to lokalaviser, samt NRK og TV 2 er blant initiativtakerne til den flunkende nye næringsklyngen.

Det er også teknologiselskapet Vizrt, mest kjent for grafikkløsninger til alle verdens tv-selskaper. Med 170 egne utviklere er de også ett av landets største programvarehus.

Nå rykker også IBM inn som teknologipartner. 60 av deres ansatte skal flytte inn og bidra til å krone Bergen til landets ledende miljø innen medieteknologi.

Venter økt aktivitet

Innovasjon, oppstartbedrifter, samarbeid mellom små og store – og ikke minst kort vei fra idé til handling er stikkord for den nye medieklyngen, der teknologi og IKT vil stå helt sentralt.

– Hva vil klyngen betyr for IT-miljøet i Bergen?

– Både for vår del og systemet rundt forventer jeg at det vil eksplodere i innovasjonsaktivitet, sier teknologidirektør i Vizrt, Petter Ole Jakobsen til digi.no.

Åpner opp API-er

Nærhet til TV 2 er instrumentelt. Når en potensiell kunde kommer inn så får de ikke se «vaporware», men løsninger som faktisk er i bruk, sier Petter Ole Jakobsen, utviklingsdirektør i Vizrt.. <i>Foto:  Pressebilde</i>
Nærhet til TV 2 er instrumentelt. Når en potensiell kunde kommer inn så får de ikke se «vaporware», men løsninger som faktisk er i bruk, sier Petter Ole Jakobsen, utviklingsdirektør i Vizrt.. Foto:  Pressebilde

Han viser til at Vizrt er et av mange ektefødte barn av TV 2. Nærhet til opphavet, men nå også NRK, lokalavisene, universitetet, oppstartsbedrifter og en mengde teknologiselskaper under samme tak, tror han kan bli svært spennende.

– Bygget er konstruert sånn at det skal være lett å treffe alle aktørene her. Vi kan gå rett bort til mediebedriftene, banke på døren og sjekke hva de holder på med. Det er også fri aksess til å treffe hverandre i kantinen og restaurantområdet.

Jakobsen mener at resultatet av satsingen ikke er til å unngå: Både IT-miljøet og oppstartvirksomheten skal blomstre i Bergen fremover.

Medier24 har tidligere skrevet at det blir etablert en egen medieplattform, der alle de store teknologiselskapene i klyngen skal åpne opp og dele sine programmeringsgrensesnitt (API-er). Ressursene skal bli tilgjengelig for andre som vil skape nye tilleggsprodukter og tjenester.

– Vi gjør plattformen vår tilgjengelig. Det gjør også de andre selskapene. Studenter og andre kan dermed komme inn og bygge nye ting på toppen. Det er bare med på å verdiøke vår egen plattform. Teknologien vi har laget på visualiserings- og videosiden kan tas ut til helt andre markeder enn de vi selv adresserer.

Teknologidirektøren røper at mulighetene allerede har skapt stor interesse. Bare en drøy uke etter at de flyttet inn har de rukket å ta imot besøk fra en lang rekke interessenter.

IBM byr på teknologi og ekspertise

NCE Media Lab får tilgang til IBMs skybaserte utviklings- og innovasjonsplattform. – Det gir blant annet utviklere tilgang på Watson-teknologi, som vi tror vil være sentral for aktørene ved MCB for å utvikle morgendagens løsninger, sier Otto Backer Solberg. <i>Foto:  IBM</i>
NCE Media Lab får tilgang til IBMs skybaserte utviklings- og innovasjonsplattform. – Det gir blant annet utviklere tilgang på Watson-teknologi, som vi tror vil være sentral for aktørene ved MCB for å utvikle morgendagens løsninger, sier Otto Backer Solberg. Foto:  IBM

IBM går i dag ut med nyheten om at de rykker inn i fellesskapet. Selskapet er valgt som teknologipartner for NCE Media. Medieklyngens innovasjonslab skal baseres på selskapets skyteknologi. De skal også levere annen IT-infrastruktur ved senteret.

Pressekontakt Otto Backer Solberg forteller at IBM skal bidra med teknologi for utvikling av tjenester til mediebransjen både foran og bak kamera. Selskapet peker da særlig på IBMs skyplattform Bluemix, men også kunstig intelligens, som Watson-teknologien er eksempel på.

Ved årsskiftet skal IBM flytte 60 ansatte fra tre kontorer i Bergens-regionen inn i næringsklyngen. Mange av disse skal ha bakgrunn fra virksomhet IBM overtok fra Evry for et par år siden.

Vizrt ser frem til samarbeid med IBM-folkene og da kanskje særlig innen kunnskapsdeling. IBMs plattformteknologi har de ikke all verdens kjennskap til fra før, men teknologidirektøren sier at utviklerne i Vizrt er ivrige på å lære om mulighetene og spent på nærhet til IBMs ekspertise.

– Vi kjenner ikke IBMs plattform veldig detaljert, men det blir kjempespennende å lære hva vi kan få ut av dette. IBM har blant annet kjøpt et stort amerikansk værselskap som gjør at de sitter på en formidabel datamengde. Vi vet også at de har jobbet godt med video- og bildeanalyse, som er superrelevant, sier Jakobsen.

– Enormt konkurransefortrinn

Han er minst like spent på en rivende utvikling i tv-bransjen, som han sier skjer akkurat nå i disse tider.

– Akkurat nå ved flyttetidspunktet er vi helt i begynnelsen av en enorm endring for alle tv-stasjoner. Nemlig endringer fra å transportere data over coax-kabelen til å gjøre det over IP-nettverk.

Her snakker vi ikke nettverk i forbrukerklassen, men spesialisert infrastruktur laget for store datamengder og med strenge krav til såkalt Quality of Service.

– Det blir konstruert helt nye systemer for å klare å gjøre dette over en IP-infrastruktur. NRK og TV 2 er to av de første aktørene i hele verden til å gjøre det. Og for oss er dette helt suverent. Dette er en endring som alle andre kommer til å måtte gå gjennom. Det å få være med på dette fra dag én er et konkurransefortrinn av dimensjoner, sier Petter Ole Jakobsen.

Samarbeid på tvers

Bergensavisen som allerede er på plass i det nye bygget, har mye av sitt utviklingsmiljø knyttet til mediekonsernet Amedia i hovedstaden. Lokalavisen vil derfor være mindre eksponert for IBMs teknologiplattform enn noen av de andre aktørene, slik sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson ser det.

Han er tidligere redaktør for nettavisen du leser nå, og tror den nye medieklyngen kan bli en døråpner for IT-bransjen og oppstartselskap i vestlandshovedstaden.

– Forhåpentligvis vil det gi mange flere muligheter til å finne nye markeder og til å komme opp med nye løsninger. Klyngen vil gjøre det enklere både for oppstartselskap og etablerte å finne muligheter og innsmett som kan bli lukrative. I Bergen opplever jeg at det er et godt miljø for å samarbeide på tvers av industrier. Og det er mye små selskap. Ofte kan det vært kort vei fra idé til utførelse, sier Sveinbjørnsson.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra