Business over nettet er størst

Vinnerne i det mye omtalte e-commerce-markedet vil være Business-to-Business, ikke Business-to-Comsumer. Det konkluderer analyseselskapet IDC med i en fersk rapport.

Skal du slå deg opp på den europeiske e-commerce-scenen må du kvitte deg med privatkundene. Det mener analysebyrået IDC, som mener Business to Business (B2B) driver europeisk e-commerce sektor fremover, mens Business to Consumer (B2C) har fått mest oppmerksomhet. Denne oppmerksomheten er helt ufortjent, mener analyseselskapet.

IDC skriver i en pressemelding at tre fjerdedeler av omsetningen innenfor e-commerce-sektoren i Europa kommer fra B2B, mens 20 prosent er omsetning fra B2C. Innen 2003 vil 87 prosent av pengene som går gjennom denne sektoren i Europa, gå gjennom B2B, på bekostning av B2C. Da blir det ikke mange prosenter igjen til e-handel på konsumentsiden.

Analyseselskapet estimerer at B2B vil generere hele 400 milliarder euro, omlag 3200 milliarder norske kroner, i omsetning innen 2003.

Grunnen til at B2B kan generere enorm omsetning er enkel. Det er ventet at bedrifter kommer til å handle mer og mer av sine varer over slike tjenester, både for prisens skyld men også for å lette ordreprosessen.

- Eier man en bedrift og skal kjøpe råvarer til produksjonen, er dette lettest å gjøre gjennom nettet. Store pengesummer vil skifte eiere gjennom denne kanalen, sier Mikael Arnbjerg, analytiker ved IDC til digi.no.

Han fremholder at den tilsvarende omsetningen vil man aldri kunne generere via salg til det store publikum, siden denne gruppen handler for langt mindre penger. Man kjøper ikke råolje for 10 millioner kroner som privatperson, men man kjøper gjerne en telefon til et par tusenlapper.

Til toppen