Det skal bli enklere å administrere Chromebook på arbeidsplassen med den nye bedriftspakken.
Det skal bli enklere å administrere Chromebook på arbeidsplassen med den nye bedriftspakken. (Bilde: Google)

Chrome Enterprise

Chromebook får full støtte for Active Directory

Google sikter seg inn på bedriftsmarkedet.

Rimelige bærbare med Chrome OS har funnet sin plass i mange klasserom. Det er hovedårsaken til at Chromebook-salget i fjor steg hele 38 prosent globalt.

Det er sterke tall i et ellers labert PC-marked som falt seks prosent i 2016, viser tall fra Gartner.

Se også: Windows er ikke lenger det opplagte valget i norsk skole

Google nøyer seg imidlertid ikke med å ha fått et godt feste i utdanningssektoren. Nå lanserer de et nytt tilbud kalt Chrome Enterprise.

En lisens koster fra 50 dollar per Chromebook i året. Dette er en tydelig satsing for å gjøre Chromebook mer ettertraktet i bedriftsmarkedet.

Inkludert er en rekke funksjoner som skal gjøre det enklere å administrere slike enheter i bedriftens infrastruktur. Da er flåtestyring et viktig stikkord.

Svarer på utfordringen: Microsoft skal vinne tilbake klasserommet med ny Windows-utgave

Windows-nettverk

Den kanskje viktigste nyheten er at Chromebook blir fullt ut kompatibel med Microsofts Active Directory (AD).

For de ansatte betyr dette at de kan logge seg på Chromebook med en helt vanlig Windows-domenekonto.

Slik støtte var det mulig å få på plass tidligere, men da via omveier som Googles nettbaserte administrasjonskonsoll.

Nå blir hverdagen for en systemadministrator med blandede klienter i nettverket enklere. Integrasjonen skal også fungere mot bedriftens lokale Active Directory-infrastruktur.

Det er støtte for såkalt «single sign on». Administrasjon av skrivere og nettverk, tyveribeskyttelse og døgnåpen support er også del av løsningen.

Google Play

I fjor høst kom muligheten for å kjøre Android-apper til Chrome OS. Adgang til app-butikken Google Play kan også bidra til å gjøre den i utgangspunktet enkle Chrome-plattformen, mer relevant for bedriftskunder.

Dette krever imidlertid at Chromebook-maskinen er kompatibel. Det er det ikke alle som er, men listen teller nå over 25 modeller og utvides stadig.

En IT-avdeling med Chrome Enterprise-lisens kan forhåndsgodkjenne eller lage en kurert liste over hvilke Android-apper de ansatte får på Chromebook.

Rollestyring

VMware Airwatch er dessuten tilgjengelig som den første løsningen fra tredjepart som kan brukes til å forvalte en portefølje av Chromebook-enheter.

Dette er en løsning for styring av tilgangskontroll med regelsett og roller. IT-avdelingen kan for eksempel styre hvilke applikasjoner den enkelte bruker skal ha adgang til, inkludert tilgang til Windows desktop-programmer (da gjennom virtualiseringsløsninger som gjør Chromebook til en tynnklient, journ.anm.), heter det i kunngjøringen.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen