JUSS OG SAMFUNN

CNet sluker Ziff-Davis

Det amerikanske teknologi-mediaselskapet CNet kjøper verdens nest-største dataforlag, Ziff Davis for 15 milliarder norske kroner i aksjer.

Sigvald Sveinbjørnsson
19. juli 2000 - 12:04

Det amerikanske mediaselskapet, spesialisert på teknologi og Internett, CNet, skal kjøpe det kjente og store teknologiforlaget Ziff-Davis. Ziff-Davis står bak blant annet nettjenesten ZDNet og PC Magazine.

CNet ønsker å gi hele 1,6 milliarder dollar, 15 milliarder norske kroner, for Ziff-Davis. Oppgjøret skal skje i aksjer. På den måten vil CNet får en global posisjon innenfor både Internett, TV-produksjon og publikasjoner. Det melder Wall Street Journal.

Avisen skriver at oppkjøpet vil bli offentliggjort i dag. Oppkjøpet vil helt klart true den ledende posisjonen som amerikanske International Data Group (IDG) har hatt på området. IDG står bak kjente bransjepublikasjoner som Computerworld, PC World osv..

I dag er CNet mest fokusert i det amerikanske markedet, men har Wall Street Journal rett, kommer selskapet til å få en helt ny tilstedeværelse i 25 mye markeder, blant annet i Europa, Asia, Nord-Amerika og Latin-Amerika gjennom oppkjøpet av Ziff-Davis.

Ziff-Davis er per i dag en stor aktør innenfor teknologi-publikasjoner, men også andre felter innenfor området. Blant annet vil CNet få med seg den kjente nettjenesten ZDnet og SmartPlanet, et utdanningstjeneste basert på nettet innenfor tekno-industrien samt bladene til selskapet.

CNet er mest kjent for sine nettsider, blant annet News.com og Download.com. Selskapet driver også med TV- produksjon.

Det nye selskapet vil ha en omsetning på 500 millioner dollar i 2001, og omtrent 1600 ansatte.
Softbank, det japanske investeringsselskapet, eier 50 prosent av dagens Ziff Davis, og vil i det nye selskapet sitte på omtrent 17 prosent av aksjene. CNet verdsettes på Nasdaq-børsen til omtrent 2,8 milliarder dollar, 25,55 milliarder norske kroner.


Ziff-Davis gjorde seg nylig ferdig med en restruktureringsprosess hvor konsernets bedrifter innenfor "happening" og konferanse ble solgt. Selskapet sto tidligere bak arrangementer som Comdex og Sybold Seminars.

CNets toppsjef, Shelby Bonnie, sier til Wall Street Journal at de to selskapene bare overlapper hverandre 25 prosent, noe som gir begge store fordeler ved en sammenslåing.

Oppkjøpet krever at aksjonærene i begge selskapene er villig til å svelge handelen. Det er ventet at overtagelsen, hvis aksjonærene skulle si ja, vil være gjennomført i løpet av fjerde kvartal i år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.