BEDRIFTSTEKNOLOGI

CyberCity nedrent av klager fra nettjunkies

CyberCity opplevde enorm pågang da de tidligere i år tilbød fast, lav månedspris på surfing. Pågangen ble så stor fra de tyngste nettbrukerne at selskapet nå tilsynelatende har endret reglene uten å si fra til brukerne.

19. mai 2000 - 17:19
CyberCity

Les:
CyberCity vokser for fort
Gir deg fast pris til Internett

digi.no har fått en flom av reaksjoner fra sinte brukere per e-post og flere CyberCity-brukere digi.no har vært i kontakt med, hevder å ha fått langt mindre enn de betalte for.

- Jeg bestilte tjenesten én time etter at den var lagt ut på nettet. De første ukene hadde de mye nedetid, enten i form av opptatt-signal, feil på passord-databasen eller 'død' oppkoblingsserver, sier CyberCity-kunde Svein Magne Paulsen til digi.no.

- Jeg bruker nettet mye, gjerne halve døgnet, og CyberCity har en stygg uvane, som kanskje er en prosedyre, å koble fra brukere som er lenge på nettet. Senest i dag tidlig skjedde dette, og fra selskapets kundeservice fikk jeg opplyst at kontoen min var sperret på grunn av 'unormalt høy bruk'.

Paulsen hevder å ha fått opplyst fra kundeservice at selskapet har satt syv timer som 'normal' daglig bruk, uten at dette ble opplyst i brukeravtalen som har blitt forevist potensielle kunder. For å få tilbake tjenesten måtte han ut med personlige opplysninger om hvorfor han velger å sitte så lenge på nettet.

Ifølge CyberCitys reglement skal man ikke la maskinen stå oppkoblet når den ikke er i aktiv bruk, noe Paulsen hevder å ha overholdt.

Etter å ha forklart sine brukermønster til CyberCitys kundeservice, fikk han åpnet kontoen sin igjen, men bare etter å ha lovt å begrense bruken av nettet.

- CyberCity har endret reglene for nedlasting av filer. For én måned siden fikk jeg beskjed fra kundeservice om at det var helt i orden å laste ned for eksempel iso-images av Linux-distribusjoner som kan være på 600-650 Mb. Dette stod også på CyberCitys nettsider, men er nå blitt fjernet, og dette defineres nå som misbruk av tjenesten og grunn til å stenge kontoen, sier Paulsen til digi.no.

Paulsen mener CyberCity må klargjøre regelverket sitt og ikke minst varsle brukerne heller enn å stenge kontoer hvis de mener det blir begått regelbrudd.

I selskapets reklamekampanjer blant annet eksponert i bladet PC World nummer 5, 2000, side seks og sju, reklamerer CyberCity med fri adgang og 'surf så mye du vil' mot fastsatt abonnementspris.

Selskapets kundeservice-sider på Internett fastslår at endring av abonnements-betingelser skal varsles 30 dager før endringene trer i kraft.

CyberCity svarte ikke på digi.nos henvendelser sent fredag ettermiddag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.