Dataspill kan ha forårsaket Swissair-ulykke

Swissair kutter nå ut sine underholdningstilbud ombord i sine Boeing 747- og MD-fly, etter at etterforskere har antydet en mulig årsakssammenheng mellom feil i datautstyret ombord og flyulykken i september, da 229 personer mistet livet, skriver Wired News.

Ifølge Wired News mener etterforskerne av ulykken at det kan være en sammenheng mellom ulykken og en feil i i det elektriske anlegget som styrer det elektroniske underholdningstilbudet.

Canadas Transportation Safety Board understreker at det ennå ikke kan bevises at et overhopphetet ledningsnett alene var årsak til brannen, eller om det var dette som satte igang kjedereaksjonen som til slutt førte til den tragiske ulykken.

- Vi vil ikke slenge ut forhastede slutninger om årsaken til ulykken, vi ser på mange teorier, og dette er en av dem, understreker etterforskingsleder Vic Gerden til Wired News.

Det elektroniske underholdningssystemet, utviklet av Arizona-selskapet Interactive Flight Technologies, var installert på første klasse og business-class, og består mellom annet av dataspill, interaktive handelssløsninger og filmframvisninger.

Etterforskere uttaler at Swissair-ulykken er en av de mer kompliserte de har gransket, blant annet fordi flyets ferdskriver - en boks som blant annet registrerer flyets bevegelser og pilotenes kommunikasjon - sluttet å virke minutter før flyet styrtet.

Selv om det ikke er påvist at flystyrten skyldes feil i styringsanlegget for det elektroniske underholdningstilbudet, har Swissair for sikkerhets skyld med umiddelbar virkning valgt å ha underholdningssystemet avslått på alle sine 3 Boeing 747-fly og 15 MD-11-fly.

Til toppen