DEBATT

Du trenger ikke en KI-strategi

Kunstig intelligens er så altomfattende og integrert i alle forretningsprosesser at det ikke kan håndteres i en egen strategi.

Jørgen Gulnes i Sopra Steria advarer i kronikken mot å havne i KI-pilotfella.
Jørgen Gulnes i Sopra Steria advarer i kronikken mot å havne i KI-pilotfella. Foto: Pressefoto
Jørgen Gulnes, direktør for systemutvikling i Sopra Steria
10. juli 2024 - 11:03

Når du blir bedt om å redegjøre for «hva vi gjør på KI» i neste styremøte, tenker du kanskje det er lurt å vise til en pilot eller to – samtidig som du sier at «vi jobber med en KI-strategi». Du får kjøpt deg litt tid, men du står også i fare for havne i pilotfella.

Først er det viktig å slå fast at kunstig intelligens (KI) ikke er nytt. I boka Maskiner som tenker trekker Inga Strümke linjene tilbake til Alan Turings arbeid på 1940-tallet. Finansinstitusjoner har brukt algoritmer for å avsløre svindel i flere tiår. Det som er nytt, er at motorer som Chat GPT og Dall-e tok verden med storm og brakte KI, og spesifikt generativ KI, opp på toppen av styrets agenda.

Som konsulenter merker vi fort når et teknologisk tema er en del av tidsånden. «Er vi sikret mot Y2K?»  var det store spørsmålet på 90-tallet, «Vi må ha en nettbutikk» på 2000-tallet. Fra 2010-tallet handlet det gjerne om «Vi må ha en app». I dag er henvendelsen «Hjelp oss å lage en KI-strategi». Vi konsulenter liker slike spørsmål, men vi kan fort havne i pilotfella sammen med deg.

Fem råd

Her har jeg listet noen typiske råd vi gir når kunder kommer til oss og spør om hjelp til å lage en KI-strategi:

  1. Du trenger ikke en KI-strategi
    Som Stanford-professor Andrew Ng skrev i 2017: «AI is the new electricity». KI er så altomfattende og integrert i alle forretningsprosesser at det ikke kan håndteres i en egen strategi. KI må heller integreres i teknologistrategien og forretningsstrategien til selskapet.
  1. Bygg en KI-operasjonsmodell
    En operasjonsmodell vil styre utviklingen av KI i organisasjonen din. Den bør typisk beskrive hvem som kan gjøre hva, hvordan sikkerhet, etikk og bærekraft skal ivaretas samt hvordan man går fra idé og utforskning til skalering og operasjon.
  1. Gjør en KI-modenhetsanalyse
    Har dere data som KI kan bruke? Har dere den riktige kunnskapen?
  1. Etabler et KI-laboratorium
    Dette er et kryssfunksjonelt team med representanter fra de viktigste forretningsområder i selskapet. Dette teamet skal få i gang piloter og eksperimentere. De skal også bidra til at KI-operasjonsmodellen blir gjennomført. Det tar oss over til neste råd.
  1. Gi ledere opplæring i KI
    Ledere kan være den største hindringen for å lykkes med å implementere en KI-operasjonsmodell. Noen ledere er så risikoaverse at de stopper all eksperimentering, mens andre kan være så ivrige etter å komme i gang at de ignorerer viktige aspekter som sikkerhet og kvalitet. Sørg derfor for riktig kunnskap og kompetanse.
Alexander Vaagan, chief data scientist i Inmeta, skriver at for å hente ut verdiene i virksomheten, må ledelsen forstå at KI handler om forretning, ikke om teknologi.
Les også

KI vil ikke gi deg bedre tid – bare økte krav

Når oppstår KI-pilotfella?

KI-pilotfella oppstår når forretningsområder konkurrerer om å vise handlekraft på KI-området. Å sette opp en pilot kan være en god strategi på kort sikt, men dårlig på lang.

I prinsippet er det ikke noe galt med piloter for å teste hypoteser. Det er faktisk en veldig god måte for å komme i gang. Pilotfella oppstår hvis du ikke har en god operasjonsmodell som styrer hvilke kriterier du vil bruke for å velge piloter, hvordan du skal måle piloter og hva som avgjør om en pilot skal operasjonaliseres eller avlives. Uten disse elementene på plass ender du fort i en situasjon der piloter velges ut fra hva som er lett, heller enn hva som gir forretningsverdi.

For å unngå KI-pilotfella kan virksomheten bruke KI-laboratoriet til å prioritere piloter, holde oversikt og beslutte om de skal flyttes til operasjon eller de evige jaktmarker. På den måten kan virksomheten få forretningsverdi av KI på lang sikt, framfor intern politisk posisjonering.

Advokatene Kristian Foss og Christian Bendiksen har sammen med advokatfullmektig Thale C. G. Gjerdsbakk skrevet denne kronikken om hvordan den nye KI-forordningen vil kunne påvirke norske virksomheter. Alle tre er ansatt i Bull & Co Advokatfirma AS,
Les også

Alt som glimrer er ikke KI – sjekk om AI Act gjelder deg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.