Norden leder an når det kommer til digitalisering og digital endring. På det å bli datadrevet halser vi etter andre land i Europa og USA. En undersøkelse fra Capgemini har vist at åtte av ti virksomheter i USA er modne på dataforvaltning (Kilde: The Futute of Data, Agarval, Aune Mukkamala, Sandberg, 2023). Tilsvarende tall i Norden er mindre enn hver andre bedrift.
I vår region er det også et tydeligere skille mellom nye «digitale virksomheter» som kjennetegnes av å være gode på å lage forretningsmodeller rundt data, og mer tradisjonelle virksomheter. Dette gapet er større nå enn for ti år siden (Kilde: The Future of Data).
Skal en bli datadrevet, må styret og ledergruppen forstå viktigheten av data og prioritere dette på lik linje med andre kritiske ressurser. Det gjør de færreste i dag. Denne erkjennelsen er paradoksal med tanke på hvor mye fokus det har vært på verdien av data de siste ti årene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Oppgavene som kommer med NIS2-direktivet blir for omfattende til at én person samtidig kan bekle både rollen som informasjonssikkerhetsleder og rollen som personvernombud, skriver Marco Eggerling, global informasjonssikkerhetsleder (CISO) i Check Point Software, i denne kronikken.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842894/Marco%2520Eggerling%2520Pressebild.jpg)
Med NIS2-direktivet må noe oppgaver splittes på flere personer
Hvordan skal dine data foredles?
![Andreas Sinding Aasen, rådgiver i Devoteam. <i>Foto: CF Wesenberg</i>](https://images.gfx.no/290x/2503/2503561/Andreas%2520Sinding%2520Aasen%252076063%2520TRYKK.jpg)
Data må forvaltes som en kritisk ressurs. I dag er det applikasjoner og systemer som får oppmerksomheten. Derfor er det på høy tid at data settes i sentrum. Data er stabile strukturer, mens applikasjoner kommer og går. I en data-sentrisk tilnærming rettes oppmerksomheten mot styring av data og utvikling av dataprodukter. Det er naturlig å starte med de mest kritiske prosessene, identifisere hvilke data som driver disse og sette mål for datakvalitet.
Neste steg er å plassere roller og ansvar for datastyring. Konkret betyr dette at du må ha klare svar på hvordan data fanges, forvaltes, deles og gjenbrukes. Vel så viktig: Hvordan data kan utnyttes for å oppnå målene i forretningsstrategien. Det viktigste å ta innover seg er at dette handler om å forstå sin egen virksomhet, stille krav til dataarkitektur og planlegge for opplæring og endring.
![– Det virker som at mange tror det er i orden å bruke andres varemerker uten samtykke i phishing-simuleringer fordi det bare skjer i henhold til såkalt «fair use», skriver Nils Ivar Skaalerud, grunnlegger og COO hos Junglemap, i debattinnlegget.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833835/Bilde%2520Nils%2520Ivar%2520Skaalerud.jpg)
Slutt å bruke andres varemerker i phishing-simuleringer!
Hvem har ansvar for hvilke data?
I alle IT-avdelinger er det tydelig hvem som har ansvar for applikasjoner og maskiner. I svært mange virksomheter er eierskap til data ikke plassert. Samtidig omtales data som det viktigste man har.
Virksomheter som har kommet langt på sin reise til å bli datadrevet, har en forståelse av hvordan dataarkitektur driver forretningsmodellen, og hvordan dette påvirker utformingen av organisasjon og styring.
Det å bli god på data er i mindre grad et teknisk prosjekt. Det handler mer om utvikling av organisasjon og ny kompetanse.
Mitt beste råd er å forstå bruksområdene og dataarkitekturen før du kjøper inn teknologi. Hvis ikke er det lett å la seg forvirre av begreper som datasjøer, sjøhus og datavarehus, som er ulike betegnelser på dataplattformer. Gjør grunnjobben skikkelig. Da er du i stand til å ta gode valg, og du har et strålende utgangspunkt når du også skal koble på kunstig intelligens.
![– I dag har kommuner og etater for stor egenråderett over hva slags digitale løsninger de skal utvikle og hvordan disse skal snakke med resten av samfunnet, sier Frode Danielsen, direktør i Digitaliseringsdirektoratet.
Foto: Arash A. Nejad](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843310/original.jpg)
Slakter offentlig digitalisering: – Rett og slett ikke godt nok