Debatt

Kunstig intelligens kan erstatte ekte dumhet

Tilfeldigheter og manglende oversikt preger bruken av skattebetalernes penger. KI kan løse problemene i offentlige innkjøp, skriver Tore Frellumstad.

Fra lanseringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital i 2023. – Særlig kjøp av IT og avansert teknologi kan gå veldig galt, skriver Tore Frellumstad.
Fra lanseringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital i 2023. – Særlig kjøp av IT og avansert teknologi kan gå veldig galt, skriver Tore Frellumstad. Foto: St. Olavs hospital
Tore Frellumstad, advokat i Abelia
22. jan. 2025 - 10:52

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Innlegg kan sendes til debatt@digi.no.

Det offentliges innkjøp av varer og tjenester vil trolig passere 800 milliarder i 2025 og øker for hvert år.

Tilfeldigheter og manglende oversikt preger bruken av skattebetalernes penger. En ny amerikansk studie viser hvordan kunstig intelligens kan løse problemene.

Forskning i Norge viser at offentlige innkjøp i stor grad preges av tilfeldigheter og manglende kunnskap. Valg gjøres på intuisjon og magefølelse.

Dette skjer til tross for at anskaffelsesregelverket har som hovedmål å sikre effektiv bruk av offentlige midler.

IT-kjøp kan gå veldig galt

Samtidig har digitaliseringsstrategien som mål å gjøre Norge til et av verdens mest digitale og innovative samfunn innen 2030. Det bør resultere i at kunstig intelligens (KI) blir brukt i offentlige anskaffelser.

KI kan øke effektiviteten og redusere kostnadene ved innkjøp, skriver advokat i Abelia, Tore Frellumstad. Foto:  Heidi Widerøe
KI kan øke effektiviteten og redusere kostnadene ved innkjøp, skriver advokat i Abelia, Tore Frellumstad. Foto:  Heidi Widerøe

I USA er det undersøkt nærmere hvordan KI kan løse problemene i offentlige anskaffelser. Selv om det finnes klare forskjeller mellom anskaffelsesreglene i USA og Norge, så er det også mange likheter. Mål om å sikre effektive og transparente innkjøp ligger til grunn både i USA og EU.

En rekke anskaffelser den senere tiden viser at særlig kjøp av IT og avansert teknologi kan gå veldig galt. Helsevesen og jernbane er bare et par eksempler hvor feil, forsinkelser og budsjettoverskridelser er dramatiske.

Det investeres tungt i KI på verdensbasis, men en ny rapport stiller spørsmål ved hvor stor nytteeffekten av dette faktisk er.
Les også:

Rapport: Nesten ingen bedrifter har en merkbar effekt av KI-investeringene sine

Utdatert før den tas i bruk

På tog-plattformen møter passasjerene innstilte avganger mens på Helseplattformen blir pasientenes sikkerhet truet. Sendrektige og ineffektive anskaffelsesprosesser fører til at teknologien er utdatert før den er tatt i bruk.

Nye og skiftende behov skjer så raskt at dagens innkjøp ikke løser morgendagens behov.

Mangel på kompetanse og ineffektive prosesser er blant de største utfordringene. Studier fra NASPO viser at KI kan øke effektiviteten og redusere kostnadene ved innkjøp.

Må bruke KI-spesifikke regler

Når det offentlige likevel er tilbakeholdne med å bruke KI, så kan det skyldes flere forhold. Manglende teknologisk forståelse kan selvsagt være en viktig barriere.

Men også beskyttelse av data, kvalitet på data og tilstrekkelig åpenhet er reelle problemstillinger. For å sikre etterlevelse av grunnleggende anskaffelsesprinsipper som konkurranse, likebehandling og forutberegnelighet, så må det brukes KI-spesifikke regler og prosesser.

Selv om det gjenstår en del før KI kan benyttes i alle deler av innkjøpsprosessen, kan det allerede brukes til en rekke oppgaver som forbedrer både effektivitet og strategiske beslutninger.

Computas, Bekk og Webstep har nylig inngått storavtalen med Domstoladministrasjonen (DA). Fra venstre: Jonas Hansen (DA), Gøril Tronslien (Bekk), Marit Gartland, Mats Berg (DA), Rita Lykke (Webstep) og Dagfinn Haslebrekk (Webstep).
Les også:

Tre konsulenthus skal ruste opp domstolenes programvare

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Made in Norway er blitt et konkurransefortrinn

Størst potensial i repetitive oppgaver

Noen av de viktigste anvendelsesområdene omfatter:

  • Utarbeide og evaluere konkurransegrunnlag.
  • Oppfølging av kontrakter.
  • Oppdage mulig svindel.
  • Chatbots for leverandører.
  • Identifisering av kostnadsbesparende tiltak.
  • Forutsi fremtidige anskaffelsesbehov.

Foreløpig har KI størst potensial for å effektivisere repetitive oppgaver. Det vil frigjøre kapasitet hos innkjøpere, som i stedet kan fokusere mer på aktiviteter med høyere verdi og foreta strategiske vurderinger.

Etter hvert som KI fortsetter å utvikle seg, forventes det enda bedre effektivitet i gjennomføringen av anskaffelsene og ikke minst bedre varer og tjenester.

Kunstig intelligens kan erstatte ekte dumhet i offentlige innkjøp.

KI-bruk på arbeidsplassen kan føre med seg negative oppfatninger fra andre, viser ny studie.
Les også:

Studie: Ansatte som bruker KI blir oppfattet som latere og mindre kompetente

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.