Brave Search

Den personvernfokuserte nettleseren Brave har lansert søkemotor

Brave Search er tilgjengelig i betaversjon.

Søkemotoren til Brave er omsider tilgjengelig for bruk, den og skal by på sterkt personvern.
Søkemotoren til Brave er omsider tilgjengelig for bruk, den og skal by på sterkt personvern. (Foto: Skjermdump/digi.no)

Brave Search er tilgjengelig i betaversjon.

I mars i år rapporterte Digi.no at nettleseren Brave, som retter seg spesifikt mot personvernorienterte brukere, var i ferd med å lansere sin egen søkemotor. Nå melder tjenesten at denne er klar til bruk.

Brave Search, som den nye søketjenesten er døpt, er tilgjengelig i en betaversjon og kan testes ut nå i en webutgave på adressen search.brave.com.

Uavhengig indeks

Søkemotoren er også integrert som alternativ i samtlige av Braves nettlesere på både PC-, iOS- og Android-plattformen, og vil bli standard søkemotor i Brave-nettleseren senere i år. Et tidspunkt for dette er ikke angitt ennå. 

Etter at søkemotoren ble gjort tilgjengelig i en testutgave for interessenter i mars skal over 100.000 brukere ha kastet seg på for testing, ifølge Brave.

Brave Search er basert på en eksisterende søkemotor kalt Tailcat, som Brave nå har kjøpt opp. Tailcat er utviklet av folk med tidligere tilknytning til Cliqz – selskapet bak en nå nedlagt personvernfokusert nettleser og søkemotor ved samme navn.

Den nye søkemotoren er ment å ivareta personvernet vesentlig bedre enn markedslederen Google, og skal også kunne rive seg løs fra de store teknologiselskapene.

– Under panseret er nesten alle dagens søkemotorer enten bygget av, eller avhengige av, resultater fra Big Tech-selskaper. Tailcat er derimot bygget på en fullstendig uavhengig indeks og er i stand til å levere kvaliteten folk forventer, men uten å forsake personvernet, skrev Brave i sin beskrivelse av søkemotoren.

Vil komme i betalt utgave

Selskapet understreker at Brave Search ikke samler inn IP-adresser og bruker ikke personlig identifiserbar informasjon til å forbedre søkeresultatene. I stedet vil de basere seg på anonymiserte bidrag fra andre personer i arbeidet med å forbedre og raffinere søketjenesten.

Brave Search vil ikke vise annonser i denne tidlige betafasen, men etter hvert vil den by på muligheten til å velge mellom gratissøk med annonser, og en betalt utgave som ikke inneholder annonser. Tidspunktet for når dette kommer på plass er uvisst.

Selskapet fokuserer også på transparens med den nye søkemotoren sin, og vil basere seg på deltakelse fra brukerne sine både når det gjelder indekseringen og utviklingen av alternative rangeringsmodeller.

Brave Search er for øvrig ikke den eneste personvernfokuserte søkemotoren på markedet. Den nærmeste konkurrenten er trolig DuckDuckGo, og som digi.no rapporterte for få dager siden opplever denne en kraftig vekst for tiden.

Braves søkemotor får trolig en del drahjelp fra nettleseren deres, som stadig øker i popularitet. Selskapet sier at nettleseren nylig nådde 32 millioner månedlige, aktive brukere, opp fra 25 millioner i februar i år. Brave-nettleseren har kun vært på markedet siden november 2019.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen