Pridok

Deres journalløsning kuttet korona-telefonkøen til null. Nå slutter ikke telefonene å ringe

Selskapet sikter på å femdoble omsetningen i 2021.

De tre brødrene Jørn, Frode og Jørgen startet IT-selskapet Pridok i 2013 for å levere en enkel webbaserte journalløsning til norske fastleger der ekstrakostnadene ikke ballet på seg.
De tre brødrene Jørn, Frode og Jørgen startet IT-selskapet Pridok i 2013 for å levere en enkel webbaserte journalløsning til norske fastleger der ekstrakostnadene ikke ballet på seg.

Selskapet sikter på å femdoble omsetningen i 2021.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

IT–selskapet til tre fredrikstadbrødre opplever nå en helt sinnssyk vekst: – Det er helt utrolig! Telefonen slutter ikke å ringe, og vi har enda ikke markedsført løsningen  sier daglig leder Jørgen Gilberg til digi.no.

Sammen med legebror Jørn og dataingeniør Frode startet han opp Pridok høsten 2013. Selskapet utvikler et komplett webbasert journalsystem for primærhelsetjenesten. 

Kobla på Folkeregisteret

Les også

Pridok er koblet på både Folkeregisteret og helsenorge.no.

Under koronapandemien har de redusert telefonkøene i flere norske kommuner med opptil 90 prosent ved hjelp av sin enkle, skybaserte bestillingsløsning. 

– Vi druknet i telefoner og innså at vi ble nødt til å gjøre ting smartere. Siden jeg har IT–bakgrunn og stor interesse for feltet, tok jeg i et tak for å sette sammen noen klosser som kunne fungere.

–  På bare to dager leverte Pridok og Helseboka en fullverdig løsning som fjernet koronatelefonkøene vår helt, sier kommuneoverlege Realf Ording Helgesen i Malvik kommune til digi.no. 

Eliminerer koronakøer

På bare få dager var over 90 prosent av alle som ville koronateste seg flyttet over fra lange telefonkøer til den nettbaserte bestillingsløsningen. 

De typiske koronaspørsmålene besvares i et spørreskjema, time bestilles og journal opprettes automatisk nede på testkontoret. En prosess som typisk tok 25 minutter per pasient, foregår nå mer eller mindre automatisk på under minuttet. 

Løsningen sikres med BankID og alle data ivaretas gjennom strenge databehandleravtaler. 

– Løsningen til Pridok og Helseboka sparer oss for helt enormt med tid. Systemet viser hva man kan få til når man tenker utenfor boksen og ikke involverer gigantene i prosjektet, sier Ording Helgesen til digi.no. 

 – Fantastisk

Les også

Kommuneoverlegen mener det vil være helt uproblematisk for andre kommuner å koble seg på skyløsningen som høster strålende tilbakemeldinger fra både kommunalt ansatte og pasienter. 

 – Det vi har fått til med disse to små aktørene er helt fantastisk. For meg er det helt uforståelig at norske kommuner skal følge en 90–talls modell der vi benytter helsepersonell for å svare på telefoner når vi vet hvorfor de ringer. 

– Sykepleiere som ellers ville vært bundet til telefonen kan nå rådgi pasienter som har mer praktiske spørsmål, sammenfatter Ording Helgesen til digi.no.

Daglig leder Jørgen Gilberg i Pridok forteller at de utvikler det eneste webbaserte journalsystemet i Norge.

1 400 brukere

Allerede er 20 norske kommuner koblet på koronaløsningen og stadig flere ønsker å komme i gang. 

– Når dette sprer seg videre er jeg overbevist om at det ikke finnes en eneste kommuneoverlege i Norge som ikke vil ha denne løsningen. Vi klyper oss i armen over alle bestillingene vi mottar, sier Gilberg til digi.no.

Selskapet har ikke brukt en eneste krone på markedsføring, og har allikevel passert 1 400 brukere på landsbasis. Hele journalsystemet kjører i Azure. Det er også nøkkelen til selskapets fremtidige suksess, mener den daglige lederen.

– Legekontorene betaler mer for support av servere og lisenser enn de gjør for webløsningen vår. Legebroren vår har nesten en personlig vendetta mot alle som har påført klinikkene han har jobbet på store ekstrakostnader gjennom lisenser og merarbeid, humrer Jørgen Gilberg.

25 millioner i 2021

Les også

I dag har Pridok ni ansatte, hvorav fem er utviklere.

Omsetningen i 2020 på nærmere fem millioner kroner er ikke mye å skryte av, mener Gilberg.

Men når Pridok virkelig får fotfeste i løpet av året, vil en omsetning på 25 millioner i 2021 vær langt innenfor rekkevidde, tror han.

Førstkommende fredag lanseres også selskapets e-reseptløsning.

– Jeg overdriver ikke. Dette kommer til å eksplodere helt. Det er jeg overbevist om. Ambisjonene våre fremover er å kapre alle behandlere i Norge og samle hele primærhelsetjenesten rundt vår webbaserte plattform. 

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen