BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Derfor tror vi fortsatt på iPad

Apple ser fremover, til tross for svakt salg.

iPad Air 2 slippes denne uken, og er tynnere, kraftigere og har bedre skjerm enn forgjengeren. Men er den nok til å vekke den store interessen igjen?
iPad Air 2 slippes denne uken, og er tynnere, kraftigere og har bedre skjerm enn forgjengeren. Men er den nok til å vekke den store interessen igjen? Bilde: Apple
21. okt. 2014 - 08:29

Det er åpenbart at midt i de ellers meget sterke Apple-resultatene fremstår iPad som nokså skuffende: Nettbrett-modellene har solgt 13 prosent mindre i tredje kvartal 2014 sammenlignet med 2013, og mindre enn Apple selv forventet. Det totale salget i løpet av kvartalet var 12.3 millioner iPader, i fjor på samme tid var tallet 14.1 millioner.

iPad har vært med oss i bare litt over fire år, og fremstod opprinnelig som kanskje den viktigste produktlinjen til Apple ved siden av iPhone, men markedet har endret seg raskt.

Apple-sjefen Tim Cook har likevel fremdeles tro på nettbrettene, og hadde en del å si om segmentets fremtid under fremvisningen av kvartaltallene.

Cook viser helst til det store bildet, og minner om at de har solgt 237 millioner nettbrett siden den første iPaden ble lansert, noe som er det dobbelte av hva iPhone har solgt de første fire årene på markedet.

Over de siste årene har iPad-salget flatet ut, heller enn falt, men Cook innrømmer at de ikke liker negative tall og ønsker å vokse.

Cook mener også at det er fortsatt litt uavklart hvilke oppgraderingssykluser som er vanlige for folk flest. iPad har bare vært på markedet i fire år, tross alt, og Apple skjønner at folk bruker litt lenger tid på å oppgradere.

Det er også potensiale for flere salg til selskaper, jo bedre bedriftstilpassede apper det finnes, desto bedre salg er det hos bedrifter. Apple har samtidig troen på at det ferske samarbeidet med IBM vil være enda mer relevant til dette markedet.

Det er også merkbar vekst i nye markeder, blant annet i BRIC-markedet (Brasil, Russland, India og Kina), der salget for finansåret 2014 har økt med 20 prosent.

Cook innrømmer også at det er en del kannibalisering fra både iPhone og Mac, at noen kunder rett og slett foretrekker de andre Apple-produktene, noe som er helt greit for selskapet.

Det store bildet for Tim Cook er altså at iPad har en sterk fremtid, selv om individuelle 90-dagers perioder skulle vært svakere.

Apple viste frem årets iPad-modeller (iPad Air 2 og iPad mini 3) forrige uke, og disse kommer i salg førstkommende fredag.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.