Den nye lenken på Googles søkesider åpner en dialog som forteller på hvilket grunnlag annonsene over og til høyre for søkeresultatet utvalgt.

Derfor viser Google deg akkurat disse annonsene

Søkegiganten innfører mer åpenhet og flere valgmuligheter.

En del av Google forretningsmodell er å vise annonser som i størst mulig grad er relevante for brukerne av selskapets tjenester. Dermed får annonsørene vist annonsene sine til brukere som personer som oftere vil være i målgruppen for budskapet i annonsene. Mange av brukerne foretrekker nok også annonser som er tilpasset deres interesser.

Google bruker mange ulike metoder for å danne seg et bilde av hva slags annonser brukeren kan være interessert i, kanskje uten at det alltid har vært like åpent om hvordan dette gjøres. Dette har ført til mange spekulasjoner og konspirasjonsteorier om hva som lagres om brukerne, og i hvilken grad informasjonen deles med annonsører.

Det er kanskje derfor Google nå gir brukerne av søketjenesten og Gmail en forklaring på hvorfor annonsene som brukeren til enhver tid blir vist, har blitt utvalgt.

I forbindelse med annonsene som nå vises sammen med søkeresultatene til Google, vises det nå en lenke med teksten «Hvorfor vises disse annonsene?». Klikker man på den, får man informasjon om hvordan utvalget av annonser er gjort.

I tillegg til selve søkeordene, tar Google ofte også utgangspunkt i den geografiske posisjonen til brukeren, språket som brukes og hvilke søk brukeren har gjort tidligere, under den samme nettleserøkten.

Via den samme lenken gis brukeren også tilgang til en del valg og innstillinger knyttet til annonsevisningene. Blant annet kan brukeren velge å blokkere annonser fra enkeltannonsører, samt oppgi hvilke kategorier av annonser som er mest interessante. Det er også mulig å deaktivere informasjonskapselen som tar vare på informasjonen om interesser og demografi.

Til toppen