Det hagler med meldinger om stadig mer finurlige virus, problemer med programvare og hackerinnbrudd. Men for den vanlig it-bruker er det nettopp han selv eller kollegaen på kontoret på siden av som er de største datasikkerhets-problemet.
Dette viser en undersøkelse fra analyseselskapet Broadcasters Network International, skriver Internett-avisen Internetweek. Selskapet har intervjuet 300 datasjefer som eier Windows NT-systemer og kan legge frem overraskende tall. Når data blir borte, skyldes det i 88 prosent av tilfellene at brukerne har gjort en tabbe og slettet selv.
I ytterligere syv prosent av tilfellene er det også brukeren som har slettet selv, men da med vilje. Det kan skyldes både at brukeren virkelig trodde at han/hun kunne slette filer som burde vært beholdt eller sabotasje. Bare tre prosent forsvinner på grunn av virus, skriver Internetweek.
Det er derfor ikke bedre sikkerhetssystemer, men terping på backup, bedre systemdesign og opplæring bedriftene burde legge vekk på.