Ifjor løp dåttkommere rundt og brente penger på alle tenkelige og utenkelige måter for å tiltrekke seg oppmerksomhet på Robert Redfords Sundance-festival i den lille byen Park City i Utah.
Plast-igloer som dekket hele torget, blinkende klistremerker overalt, megafoner og høyttalerbusser fra selskaper som iFilm, SoundBreaks, AtomFilms og deres kolleger, skulle etablere fremtidens nettfilmselskaper i folks bevissthet.
I år er det mange av disse som sitter hjemme - noen av dem med alvorlig hodepine etter nedturen siste halvår av 2000.
Men i år har festivalen kommet etter for fullt, med bedre og mer sentrale lokaler, en utvidet satsing på nettet.Sundance Online Film Festival skal vise frem episodefilmer, flash-animasjoner og annet stoff, og fungerer som et tillegg til festivalens andre nettsider.
- Sundance handler om film, og vi vil være her for å vise at det ikke lenger er snakk om pikselerte klipp på små skjermer, sier Jenifer Pesci til digitoday. Pesci er markedsansvarlig for nettstedet SightSound, som 'leier' ut filmer over Internett.
The Standard
Antall innsendte filmer som ble produsert med digital teknologi var i år 300 - en dobling fra i fjor. Av disse 300 var det 25 som nå er med i konkurransen.
- Etter hvert som flere begynner å bruke bredbåndsløsninger med kontinuerlig tilkobling, og rettighetshaverne innser at de kan kontrollere innholdet sitt på nettet, så tror jeg det vil bli enda høyere aksept for digitaliseringen, sier Pesci.