JUSS OG SAMFUNN

Disney ville ikke leke butikk lenger

En ny e-handelsvirksomhet måtte i går stenge dørene. Leketøysbutikken Toysmart, med Disney på eiersiden, la rett og slett ned driften på grunn av for tøff konkurranse.

23. mai 2000 - 11:30
The Walt Disney CompanyToysmart.com

I likhet med Boo.com fikk ikke Toysmart den ekstra finansieringen de ropte etter for videre drift. Styret, der Disney har tre-fjerdedels representasjon , bestemte seg for å legge ned tjenesten, skriver Hollywood Reporter.

Det innebærer at 170 ansatte står uten jobb, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Toysmart-sjef David Lord sier i pressemeldingen at forhandlinger om restrukturering og en plan for å finansiere selskapet til å bli en business-to-business aktør. Men forhandlingene brøt sammen i siste øyeblikk.

Hvis ikke noen ny kjøper kommer på banen, legges selskapet og nettsidene ned etter å ha eksistert i tre år. Selskapet opplyser at det har 260.000 registrerte kunder og 75.000 produkter i varehyllene.

- Markedet for salg av leker online er ekstremt konkurranseutsatt hvor noen skikkelig sterke aktører råder, sier en talsperson for Go.com, Disneys internettvirksomhet, til Associated Press. David Lord i Toysmart mener at dette, kombinert med et tøft investormarked, var det som ble avgjørende for nettforretningen.

Ifølge målinger fra Media Metrix lå Toysmart langt etter konkurrenter som Toys"R"Us og eToys.

Media Metrix registrerte 205.000 unike brukere på Toysmart i april, mens Toys"R"Us hadde 1.3 millioner brukere og eToys én million brukere.

Også andre leketøysforretninger på nett har slitt den siste tiden. I begynnelsen av måneden lukket Redrocket.com dørene, en tjeneste drevet av TV-kanalen Nickelodeon og eid av Viacom.

KBToys er et annet selskap som har måttet redusere ambisjonene gjennom å gi sjefen pluss 30 ansatte avskjed.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.