Boeing 787 Dreamliner

Dreamliner må reboote for å unngå katastrofal feil

Har også tidligere hatt programvaretrøbbel.

Boeing 787 har et datasystem som kan svikte katastrofalt hvis systemet er påskrudd 51 dager i strekk, ifølge FAA.
Boeing 787 har et datasystem som kan svikte katastrofalt hvis systemet er påskrudd 51 dager i strekk, ifølge FAA. (Illustrasjonsfoto: NTB scanpix)

Har også tidligere hatt programvaretrøbbel.

Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) har utstedt et direktiv om at alle Boeing 787-operatører jevnlig må skru strømmen av og på igjen.

Flytypen, bedre kjent som Dreamliner, har et innebygd datasystem kalt common core system (CCS) som visstnok kan svikte, hvis det er påskrudd i 51 dager.

En reboot i løpet av perioden er tilsynelatende nok. Hvis ikke risikerer man ubemerket tap av tidsvalidering på CDN-meldinger, samt at CDN-svitsjen feiler.

Common Data Network (CDN) håndterer alle flykritiske data, inkludert lufthastighet, høyde, helningsvinkel og motordrift, ifølge det amerikanske luftfartstilsynet.

– Dette er et luftdyktighetsdirektiv utgitt av FAA, som gjelder alle Boeing 787-operatører. Direktivet blir tatt inn av EASAs regelverk og gjelder således også for norske operatører med Boeing 787 i sin flåte. Luftfartstilsynet vil følge opp dette på samme måte som andre luftdyktighetspåbud, opplyser Morten Larsen, seksjonssjef i det norske Luftfartstilsynet til Digi.

«Katastrofale feil»

Hvis dette ikke blir adressert, kan det føre til at feilaktige flykritiske data blir rutet og vist fram som gyldige data, noe som kan reduserer besetningens evne til å opprettholde trygg flygning og landing, heter det i varselet.

– Flere potensielt katastrofale feil kan oppstå som følge av denne situasjonen, advarer FAA i direktivet, som trer i kraft den 7. april 2020.

Boeing 787 er flaggskipet til Norwegian, som oppgir at de for tiden har 38 Dreamlinere i sin flåte.

–  I Norwegian er sikkerhet vår aller viktigste prioritet. Vi har aldri opplevd dette på noen av våre 38 Dreamliner-fly og dersom europeiske luftfartsmyndigheter hadde ment at det var nødvendig med andre prosedyrer ville de pålagt flyselskapene nye sikkerhetssjekker. Vi forholder oss alltid til retningslinjene fra myndighetene, skriver Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian i en epost til Digi.

Boeing har også tidligere hatt programvaretrøbbel på denne flytypen, inkludert feil som påvirket strømgeneratorene. Engadget og andre medier skrev i 2015 at den feilen krevde at Dreamliner måtte rebootes etter 248 dager.

(Saken er oppdatert 7. april med kommentar fra Luftfartstilsynet i Norge.)

Les også

Kommentarer (21)

Kommentarer (21)
Til toppen