Én annonseavtale økte totalmarkedet med over 30 prosent

En annonseavtale mellom et salgsnettverk og en medieformidler i Australia fører til at annonsemarkedet øker med 33 prosent. Det ender på 40 millioner australske dollar i år, ikke 30 millioner som tidligere estimert.

Emitch Pty er et nyopprettet medieformidlings-selskap som utelukkende fokuserer på onlineannonsering. Selskapet ble dannet i juni med formål å være uavhengig av aktørene på markedet; inngå storavtaler på vegne av grupper med annonsører og kjøpe annonseplasser på tvers av alle salgsnettverk og nettsteder.

I forrige uke kom meldingen om at emitch hadde inngått en avtale med salgsnettverket
DoubleClick Australia Pty Ltd på 10 millioner australske dollar (nesten 50 millioner norske kroner etter dagens

kurs)

Tidligere er det australske totalmarkedet på nettannonsering beregnet til mellom 25 og 30 millioner dollar i 1999. Emitch' kjøper plasser i hele DoubleClicks esende nettverk av nettsteder, ifølge en pressemelding fra DoubleClick..

DoubleClicks filosofi er å ta seg av salget av annonseplasser på vegne av nettsteder. Salgsselskapet sitter igjen med en prosentandel (ofte mellom 40 eller 50 prosent) av annonsesalget. Emitch plasserer på sin side annonser for annonsører som en tradisjonell medieformidler.

Til toppen