Styret i det norske mobilannonserings- og programvareselskapet Opera software gir signaler som tyder på de vurderer å legge til rette for salg.
- Flere parter har vist strategisk interesse for selskapet, skriver styret i pressemelding.
Les også: Håkon Wium Lie (49) blir eventyrer
_logo.svg.png)

Annonseselskap
Opera software startet som en ren teknologibedrift som lyktes godt med sine egenutviklede nettlesere.
De siste årene har det blitt mest fokus på mobilannonsering, i tillegg til mobilapplikasjoner gjennom oppkjøp av Nokias app-butikk.
Analytiker Håvard Nilsson hos Carnegie mener det er for tidlig å fastslå at Opera kommer til å bli solgt, men har sett mye konsolideringer innen online annonsering.
- Det har vært mange transaksjoner det siste året. Så vi vet at kjøpsinteressen for denne typen eiendeler er stor, sier Nilsson til digi.no.
Les også: Opera henter stjernedesigner
Ingen detaljer
Opera skriver at selskapet har mottatt så mange henvendelser fra parter med strategisk interesse i selskapet, at styret har tatt initiativ til en prosess for å se på "strategiske alternativer" som kan øke aksjonærenes verdi. ABG Sunndal Collier og Morgan Stanley er hyret inn som rådgivere i prosessen.
Verken investeringsdirektør Petter Lade eller styreleder Sverre Christian Munck vil gi flere detaljer.
Styrelederen svarer kort at han ikke vil kommentere og avslutter samtalen ved å legge på røret.
Så du denne? Opera kutter stort