Ericsson går for bredde, ikke nisje

Ericssons nye toppsjef, Sven-Christer Nilsson, ser ut til å velge en overraskende strategiendring for selskapet. I stedet for å skjerpe nisjetankegangen, som erkerivalen Nokia med stort hell har gjort, akter Nilsson å styre Ericsson-skuta ut i enda åpnere farvann: Bredde er tingen, ifølge Nilsson.

Sven-Christer Nilsson sier i et intervju med den svenske næringslivsavisen Dagens Industri i dag at han slett ikke legger opp til å fokusere Ericsson, slik suksessrike og nisjeorienterte Nokia har gjort, men heller satser på å øke bredden i selskapets utvikling.

- Ericsson skal bli en bred leverandør av kommunikasjonsløsninger, sier Nilsson til DI.

Men stort mer er det heller ikke å få ut av den ferske Ericsson-sjefen. Ytterligere detaljer fra Nilssons strategi for "nye Ericsson" vil han vente med å presentere til 12. oktober. Overfor Reuters benytter han imidlertid muligheten til å dementere gårsdagens artikkel i Financial Times om at Nilsson kan tenke seg å redusere størrelsen på Ericssons produktportefølje.

- Vi har ingen planer om å redusere produktporteføljen for å bli et mer nisjete selskap. Vi vil heller være en heldekkende leverandør, sier Ericsson-sjefen, som også avviser at selskapet vil fokusere FoU-satsingen.

- Nei, vi vil tvert i mot øke bredden i vår utvikling, sier han til DI.

Dét er et signal som mottas med blandet "åtgaum" i markedet: - Alt til alle, og med et eget utviklingsbudsjett. Det høres urovekkende kostbart ut, sier en analytiker til DI.

Markedet hadde heller sett at Ericsson avvikler en del av sine tradisjonelle produktområder og virksomheter - så som det trådløse telefonisystemet DECT, personsøkervirksomheten og den heller ulønnsomme satsingen på SDH (Synchronous Digital Hierarchy - det europeiske motstykket til amerikanske transmisjonssystemet SONET).

Om nøyaktig ti dager får markedet det endelige svar på i hvilken retning Sven-Christer Nilsson vil styre Ericsson-skuta.

Til toppen