Esso likte ikke at Greenpeace modifiserte logoen deres til E$$0 og brukte den til å skape blest om sin kritikk av selskapet.
Ved hjelp av varemerkeloven fikk de hindret miljøorganisasjonen i å legge ut de modifiserte logoene på Greenpeaces franske side. Det var selvfølgelig som å helle bensin på bålet til tilhengerne av den svært profilerte organisasjonen.
Logoene lå på Greenpeaces sider i Frankrike, og dermed saksøkte oljeselskapet både miljøorganisasjon og Internett-tilbyderen Internet FR, med begrunnelsen at logomodifiseringen var til skade for selskapets rykte.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Greenpeace fikk en midlertidig forføyning mot seg, mens Internet FR ble kastet ut av retten, ifølge en pressemelding på Greenpeaces sider.
Den midlertidige forføyningen lover daglige bøter på 5000 euro - intet mindre - i tilfelle Greenpeace fortsetter å bruke logoen på sin franske side, i påvente av rettssak.
Nå har Greenpeace sensurert logoene på sin franske side, men til gjengjeld finnes den i alle slags varianter på StopEsso.org og Greenpeaces internasjonale sider, inkludert de norske.
Esso har ellers sendt ut en pressemelding (PDF) det kan være verdt å lese, i sakens anledning.
For riktig å gni det inn, har Greenpeace flyttet alle sine anti-Esso-nettsider til Texas, rett rundt hjørnet for oljeselskapets hovedkvarter.