En ny rapport om piratvirksomhet på Internett, burde skremme vannet av filmbransjen. DVD-produsentene ligger fortsatt i krangel med mange andre om hvorvidt det skal være lov å distribuere DVD-knekkeren DeCSS, enten det er på T-skjorter, som TV-program eller som maskinkode. Imens foregår utvekslingen av piratkopierte filmer i stor stil på nettet, ifølge rapporten The Copyright Crusade, eller kopirett-korstoget, fra konsulentselskapet Viant.
- Populariteten til en tjeneste som Napster, og det at så mange laster ned piratkopierte filmer viser at folk er innstilt på å skaffe seg underholdning på nettet, uavhengig av legalitet, sier rapportforfatter Andrew Frank til LA Daily News.
Uten å nevne navn som Gnutella, Limewire, Hotline, Carracho eller andre, fyrer Frank av skremmeskudd om p2p-tjenester - likestilte nettverk uten noen sentral autoritet, som i motsetning til Napster ikke er så enkle å stoppe.
Napster, som er blitt kjøpt opp av Bertelsmann og integrert i flere plateselskapers planer , må fortsatt slite i retten mot noen av sine fremtidige partnere. Angrepene på Napster har spredt mp3-fansen ut til andre, vanskeligere identifiserbare, steder på nettet, mener Frank.
Ny Napster-versjon med "fingeravtrykk"
Vannmerke skal sikre DVD-film
God butikk å være pirat
Filmindustrien vil advare Gnutella-brukere
Iløpet av de seks månedene undersøkelsen fant sted, mener Viant å ha funnet beviser på at folk bytter færre, men større filer enn før.
Analytikerne ble overrasket over å se at bytting av TV-programmer, rappet fra satellitt-overføringer mellom nettverkene og lokale stasjoner, var populært. Viant hevder mellom 300.000 og 500.000 filmer blir "byttet" hver dag. Rundt regnet 22 prosent av disse filmene blir byttet via dedikerte pratekanaler. Frank skriver at det finnes 1500 IRC-kanaler som har filmbytting som hovedmål, og at disse har opp til 70.000 samtidige brukere.
- Industrien har liten kontroll over sine produkter på nettet, mener Frank, som ser for seg andre inntektsmodeller eller mer avanserte tekniske løsninger som de beste alternativene.
- Vi kan aldri konkurrere med ting som er gratis, men vi kan konkurrere i forhold til kvalitet og utvalg, og jeg tror forbrukerne vil omfavne det, sier talsmann Rich Taylor fra Motion Picture Association of America til LA Daily News.