Arkivfoto. (Bilde: Gorm Kallestad / NTB scanpix)

Flagger hjem all nettdrift og 40 ansatte 

Broadnet-ansatte som var flagget ut til Tech Mahindra, overføres tilbake til Broadnet.

Da NRK avslørte at indiske IT-arbeidere skal ha hatt tilgang til deler av det norske nødnettet i februar, gikk startskuddet for en storstilt debatt om konkurranseutsetting og sikkerhet.

Driftsdirektør Torbjørn Krøvel i Broadnet.
Driftsdirektør Torbjørn Krøvel i Broadnet. Foto: Sturlason AS Polyfoto

Etter få dager varslet Broadnet at all nettdrift ble flagget hjem til Norge. Driften var imidlertid fortsatt overlatt indiske Tech Mahindra, med ansatte fysisk plassert i Norge.

Nå går Broadnet enda lengre, og varsler at all nettdrift skal tilbake til selskapet fra 1. september. Dermed kan flere av de Broadnet-ansatte som i sin tid ble overført til Tech Mahindra, få tilbake jobbene sine i Broadnet. Også ansatte som er blitt rekruttert til Tech Mahindra, vil bli overført til Broadnet.

– I februar gjorde vi en helhetlig gjennomgang av vår operasjon i India blant annet etter anmodning fra sentrale kunder. Vi besluttet raskt å flytte den delen av nettverksdriften som foregår i India hjem til Norge, for å forsikre våre kunder om at sikkerheten er fullt ut ivaretatt, sier driftsdirektør Torbjørn G. Krøvel i Broadnet.

40 ansatte flyttes over

Det er 40 ansatte som skal overføres fra Tech Mahindra til Broadnet. Ifølge Krøvel har det vært et intenst arbeid med opplæring og rekruttering før overflyttingen.

Krøvel sier til Inside Telecom at Broadnet ikke har fått noen pålegg om å flytte driften inn i selskapet igjen.

– Vi har tett dialog med Nkom, og er klar over at det foregår en prosess som ser på drift og sikkerhet i ekom-infrastruktur. Å legge driften tilbake i selskapet er  imidlertid ikke noe vi har fått pålegg om å gjøre, men en naturlig konsekvens av at vi flyttet driften tilbake til Norge allerede 10. februar.

Krøvel påpeker at Broadnet har vært i tett dialog med sentrale myndigheter før beslutningen om å flytte deler av driften til India ble fattet for å sikre at modellen var i forståelse med regelverket.

– Verken de evalueringene vi har gjort selv, eller de tilbakemeldingene vi så langt har fått fra myndighetene har konkludert noe annet.

Denne saken ble først publisert på Inside Telecom (abonnementstjeneste)

Økt skepsis til IT-outsourcing i Norge: Se hvilke leverandører kundene liker best og dårligst »

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)
Til toppen