JUSS OG SAMFUNN

Flash-spill skal lære de unge bioteknologi

Ved å pakke historier om etikk, fremtidsvyer og, helt konkret, bioteknologi inn i et nettspill, skal ungdommen lære å redde verden. Prosjektet er et samarbeid mellom ITU, Bioteknologinemda og Futurama.

7. sep. 2001 - 13:02

Internettspillet Kharon4A handler om en verden der alt har gått galt. Spillerne reiser tilbake i tiden for å finne ut hva som kunne ha vært gjort annerledes for å sikre fremtiden, og leter etter spor i en hemmelighetsfull verden. Dette krever virkelige kunnskaper om bioteknologi, som spillerne samler underveis.

Det er salgsargumentet som presenteres på nettspillet Kharon4As sider. Bortsett fra at det ikke er noe som skal selges - når spillet legges ut onsdag 13. september, skal det være gratis.

Skjermbilder fra nettspillet Kharon4A.
Skjermbilder fra nettspillet Kharon4A.

- Spillet skal tenne ungdommen på at det er interessant og morsomt, men det er også et læringsspill, sier produsent William Fagerheim til digi.no.

Spillet er utviklet på ungdommens premisser, blant annet gjennom at det er benyttet et brukerpanel på seks ungdommer for å få de riktige konsulentsynspunktene i forbindelse med utviklingen av spillet.

Kharon4A er utviklet av orgdot, på oppdrag fra Futurama og med penger fra Det nasjonale forsknings- og kompetansenettverk for IT i Utdanning.

Forfatter Widar Aspeli har skrevet manus til spillet, som henter elementer fra Fantasy-sjangeren både historiemessig og grafisk, etter det digi.no kan se av en sniktitt på spillverdenen.

- Bioteknologi er en kompleks problemstilling, men Kharon4A gjør det enklere å forstå disse, mener Fagerheim.

Det er ITU som har finansiert utviklingen av spillet, og Trude Haram Frølich sier til ITU-magasinet at de har flere siktemål med sitt engasjement:
- For det første er det viktig for ITU å lage en forskingsbasert, nettverksbasert læringsressurs. Altfor ofte ser man at en lærebok bare legges ut på nett uten at det nye mediets muligheter tas i bruk. Med Kharon 4a går vi bort fra den lineære læreboken, og forener lek og læring. Samtidig er det faglige innholdet av høy kvalitet.

Spillet lanseres altså 13. september, men det er mulig å ta en sniktitt allerede nå:

Sjekk: www.swfit.com/kharon4a/

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.