FinTech

Problemene med Vipps og kortbetaling er løst

Flere hadde torsdag problemer med kortbetalingstjenester og Vipps på grunn av tekniske problemer hos Nets. I 21-tiden var de fleste problemene løst.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Foto: Vipps (pressebilde)
2. juli 2020 - 20:10

Det opplyser Nets' pressetalsperson Povl Damstedt Rasmussen til NTB.

– Problemet er løst, og systemene er oppe og går igjen, sier Rasmussen.

Han legger til at de tekniske problemene skal ha vært knyttet til et problem med maskinvaren.

Pressekontakt Hanne Kjærnes i Vipps bekrefter også at de fleste problemene nå er løst.

– Nå fungerer bank-ID som normalt, kortbetalinger fungerer som normalt, og vennebetalinger i Vipps fungerer som vanlig. Men det er fortsatt noen problemer med netthandel med Vipps som vi jobber med å få løst så fort som mulig, sier Kjærnes til NTB.

Betalingsleverandøren Nets har ansvar for kortlesere blant annet i butikker over hele Norden og Baltikum og tilbyr forskjellige typer betalingsløsninger – både på nett og via mobil.

Også i Danmark opplevde flere problemer med Nets' tjenester, men dette skal nå være fikset.

Teknologien med brain-computer interface (BCI) har vært i bruk i lengre tid, men nå har forskere fått et gjennombrudd ved bruk av BCI og kunstig intelligens på å omgjøre tanke til tale hos personer med lammelser. Her fra et forsøkt med BCI-teknologien ved University of South Florida i USA i juni 2022.
Les også:

Hjerneimplantat overførte tanker til tale – nesten i sanntid

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.