Get har hatt problemer med programvaren i fibersentraler som dekker kunder over hele landet. Selskapet lover at problemene snart skal være løst.
Get har hatt problemer med programvaren i fibersentraler som dekker kunder over hele landet. Selskapet lover at problemene snart skal være løst. (Foto: NTB Scanpix)

Bredbånd

Flere tusen Get-kunder uten nettilgang

Skyldes programvarefeil.

Oppdatering klokken 11.45: Pressekontakt Sebastian Eidem i Get forteller til digi.no klokken 11.30 at problemene for enkelte ennå ikke har blitt løst. Han innrømmer dessuten at enkelte av dem som opplevde problemer i går, på nytt er berørt i dag.

– Vi jobber på spreng for å løse dette, sier han, men peker på at selskapet også avhenger av hjelp fra underleverandøren som har levert en programvareoppdatering som inneholder en feil. 

I mer enn et døgn

Digi.no har vært i kontakt med en Get-kunde i Haugesund som klokken 10.45 i dag forteller at han vært uten nett siden klokken 08 i går morges. Han har forsøkt å restarte ruteren uten hell, og hadde rett før han kontaktet digi.no, vært på telefon med Get og fått beskjed om at feilen fortsatt var under retting. Dermed greide ikke Get å løse dette innen klokken 10 i dag, slik Eidem opprinnelig lovet. 

– Jeg bor i en blokk med over 90 leiligheter, mange pensjonister, og kan bare forestille meg frustrasjonen deres over å ha mistet nett og TV i over et døgn, forteller kunden. 

Han forteller også at DHCP-funksjonaliteten (Dynamic Host Configuration Protocol) i bredbåndsruteren fra Get har sluttet å fungere, slik at heller ikke enheter i lokalnettet hans får tildelt IP-adresse. 

– Lys fra for eksempel Philips hue vil derfor ikke virke for dem som har dette installert. Meg inkludert, skriver Get-kunden. Digi.no har så langt ikke fått bekreftet om dette er noe flere opplever.

Den opprinnelige saken fortsetter nedenfor:

En feil i en programvareoppdatering som i går ble rullet ut til flere av fibersentralene til Get, har ført til at flere tusen av selskapets fiberkunder over hele landet har mistet tilgangen til internett og andre tjenester som går over fiberen. 

Get oppgir i en driftsmelding for nærmest ethvert postnummer at problemet startet klokken 08.15 den 28. januar, altså i går morges. Flere kunder tok i går kveld kontakt med Get via selskapets Facebook-side og fikk da beskjed om at den estimerte rettetiden, som var klokken 20.00, ikke lenger var mulig å holde da problemet var mer komplekst enn først antatt. 

Det ble ikke gitt noen ny rettetid. 

Les også: Overraskende mange IT-angrep utføres fra norske IP-adresser (Digi Ekstra)

Programvareoppdatering

Digi.no har vært i kontakt med presse- og kommunikasjonssjef Sebastian Eidem hos Get på morgenen i dag. Han forteller at problemene skyldes en feil i en programvareoppdatering fra en underleverandør, som ble rullet ut til et antall fibersentraler. 

Feilen førte til at kundene ikke har blitt tildelt IP-adresse. 

– Det var noen tusen som var berørt i går. Mye var rettet etter noen timer, og alle som var berørt i går, skal nå ha tilgang. Men i tillegg har 2700 kunder mistet IP-adressen sin i dag tidlig. Dette skal vi fikse i løpet av den neste timen, sa Eidem til digi.no omtrent klokken 9 i dag. 

Det skal ikke være nødvendig å starte utstyret på kundesiden på nytt, men Eidem anbefaler likevel en omstart til kunder som ikke opplever at problemene er løst.

Ifølge Eiden jobber Get med underleverandøren for å få en ny programvareoppdatering til sentralene. I mellomtidene må IP-adressene tildeles nokså manuelt. 

Han understreker at Get har rundt en halv million kunder, så andelen som er berørt av problemene, er relativt liten.

Les også: Telias oppkjøp av Get er godkjent

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)
Til toppen