JUSS OG SAMFUNN

Folket har tillit til nettmediene

En ny studie konkluderer med at folk flest har tillit til nettmediene, og ser på Internett som en pålitelig nyhetskilde. De tradisjonelle mediene derimot...

19. feb. 2002 - 11:12
Online News Association


Hva mer er - nettmedienes kredibilitet er ikke et tema den jevne bruker bryr seg så hardt om. Vanlige lesere hadde, ifølge ONA, langt sterkere synspunkter på troverdighet og mangel på sådan i tradisjonelle medier.

De fleste nett-nyhetssidene har problemer med å bygge et unikt publikum. De fleste som er innom, bruker flere medier både på og av nettet, og benytter nettet som supplement til papir, radio og TV.

Det som kan komme som en overraskelse på noen nettmedier, er at sekund-racet forå være først ute med en sak har mindre å si for leserne i forhold til mediets troverdighet. Faktisk rangeres "artikkelen er oppdatert" som nummer fem; etter "nøyaktighet", "kompletthet", "balanse" og "pålitelig kilde".

Mindre enn halvparten (47,1 prosent) av folket mener nettnyheter er mer oppdatert enn andre kilder, men andelen oppdatert materiale er likevel grunnen til at de foretrekker de nettsidene de besøker ofte.

Nær 96 prosent mente skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold er viktig for troverdigheten, men på direkte konsekvensspørsmål rangerte dette likevel under både audiovisuell kvalitet og underholdningsverdi i forhold til å avgjøre troverdigheten.

Det er ikke den enkelte mediearbeiders troverdighet det går på når kollegaene i tradisjonelle medier tviler. Det er heller de generelle økonomiske forholdene i bransjen, med færre penger, færre mennesker og mindre tid til å dobbel-sjekke en opplysning, rette opp feil og sjekke lenker.

Et eksempel på at det kan være vanskelig å vite hva som er sant og ikke på nettet, er historien om da TV 2 en lørdagskveld kunne rapportere at rapperen Eminem var død, etter at han skal ha krasjet bilen sin i vill alko- og pillerus. "Nyheten" hadde de funnet på en falsk CNN-side, og publiserte den uten å sjekke nok med andre kilder. De lot seg lure av at layout og design på sidene var likt CNNs, mens en rask sjekk av tegnene i nettadressen (slik så adressefeltet ut. Dette er en såkalt spoofet URL: http://www.cnn.com&story=breaking_news@24.25.15.240/) ville avslørt at siden var forfalsket.
Hele rapporten (PDF) om nettmedier og troverdighet finnes på ONAs nettsted.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra