BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Forbrukeren må få velge

- Hvor blir det av forbrukerens rett til å velge når Microsoft truer maskinvare-produsenter til å bare levere PC-er med Microsofts egen nettleser, Internet Explorer? spør markedssjef Thomas Hagelid i Nocom i denne kommentaren. Nocom er Netscapes representant i Norge.

Thomas Hagelid og markedssjef i Nocom Norge
30. okt. 1997 - 16:09

DAVID mot GOLIAT

I lys av de siste dagers skriverier i pressen om Microsoft og deres markedsstrategi, føler jeg behov for å komme med en orientering som kan være nyttig lesning både for pressen og leserne.

Microsoft har de siste årene opparbeidet seg store markedsandeler på operativsystem-siden, og innen kontorstøtte-verktøy. Jeg tenker her på Windows og MS Office. La oss nå gå tilbake og se på Microsofts vei frem til i dag. Man så tidlig at Windows kunne bli det dominerende operativsystemet når PC-salget virkelig tok av på midten av 80-tallet. Microsoft inngikk derfor avtaler med ulike HW-leverandører om lisensiering av operativsystemet Windows. På denne måten har Windows i dag oppnådd en markedsandel på ca. 80%.

Hva skjedde så videre? Microsoft og Bill Gates skjønte fort at det lå betydelige fortjenestemuligheter i kontorstøttemarkedet. WordPerfect gjorde stor suksess med sitt teksbehandlings-verktøy. Microsoft lanserte så i tur og orden sine kontorstøtte applikasjoner. Litt etter litt stjal Microsoft markedsandeler fra WordPerfect. Ikke fordi verktøyene var så mye bedre, men fordi Microsoft inngikk gode avtaler med maskinvareprodusenter om lisensiering av MS Office med maskinvare fra produsentene.

På midten av '90-tallet tok Internett av for alvor. Netscape Communications oppnådde en markedsandel på ca. 85% med nettleseren Netscape Navigator. Netscape har alltid tatt betalt for sine produkter, og gjør det fremdeles. I 1994 uttalte Bill Gates at Internett overhodet ikke var interessant for Microsoft. Men i løpet av 1995 innså han at den teknologien Internett representerer, ville innebære drastiske endringer i måten mennesker over hele verden arbeider på. På ny måtte Bill Gates og Microsoft ta stilling til Internett. Skulle Microsoft i det hele tatt ha en sjanse til å henge med i IT-fremtiden, var de simpelthen nødt til å komme med internett-produkter. Microsoft kom så med sin første nettleser, Explorer. For å kapre markedsandeler fra Netscape, bestemte Microsoft seg for å gi bort denne gratis. Her ble den såkalte browserkrigen født. Paradoksalt nok har Microsoft gratis gitt bort sin nettleser i to år, men klarer fremdeles ikke å ta mer enn ca. 30% av markedet.

Jeg ønsker med denne kommentaren å flytte fokus bort fra den såkalte browserkrigen. La oss heller sette forbrukeren i fokus et øyeblikk. Hvor blir det av forbrukerens rett til å velge når Microsoft truer maskinvare-produsenter til å bare levere PC-er med Microsofts egen nettleser, Internett Explorer.

Ta for eksempel Gateway 2000, en større amerikansk leverandør av maskinvare. Gateway 2000 ønsket å gi sine kunder frihet til selv å kunne velge hvilken nettleser de ville benytte. Dette ville gi Gateway 2000 "added value"; kundene kunne fått velge selv. Til dette initiativet sa Microsoft bestemt nei. På samme måte ønsket maskinvareprodusenten Compaq å gi sine kunder muligheten til å velge nettleser. Microsoft svarte da med å true lisensieringskontrakten på operativsystemet Windows 95

Med sin strategi hindrer Microsoft fri konkurranse i markedet. Med midler som mildt sagt kan betegnes som ufine, forsøker Microsoft nå å få totalkontroll innen programvareindustrien. Microsofts dominerende strategi kan sammenlignes med det giganter som John D. Rockefeller, Andrew Carnegie og J. Pierpont Morgan gjorde på 1900-tallet, og som førte til at de totalt dominerte den amerikanske industrien. Mindre konsern og bedrifter ble knust en etter en fordi de ikke hadde noen mulighet til å følge de store aktørenes lave priser. Når så en potensiell konkurrent var slått konkurs, hevet man igjen prisene. På denne måten kunne gigantene skumme markedet. Snakk om markedsmakt og misbruk av denne. Hvor ble det av den frie konkurransen? Hva med produktutvikling og hensynet til forbrukerne? Dette er noe av historien bak antitrustloven (antikartell loven). Og det er brudd på denne loven det handler om.

Det debatteres nå om Microsoft, på en lovstridig måte, benytter sitt Windows-monopol til å beskytte og utvide sitt monopol ytterligere. Er dette å undergrave forbrukernes rett til å velge? Microsoft viser svært dårlig forretningsmoral når de, som en betingelse for å kunne lisensiere Windows, går ut og tvinger maskinvareprodusenter til samtidig å lisensiere andre Microsoft produkter. De fleste maskinvareprodusenter ønsker selvsagt å ha muligheten - og friheten til å kunne sette sammen en pakke av programvare etter kundens behov og ønsker. Det er galt at maskinvareprodusenter og forbrukerne må bruke Microsofts nettleser, Internet Explorer, straks de velger Windows som operativsystem. Det Microsoft bør gjøre er å konkurrere på produktfunksjonalitet og ikke ren markedsmakt.

Det amerikanske Justisdepartementet går altså i disse dager ut mot Microsoft for å beskytte forbrukerens rett til å velge. Det det handler om er brukernes prinsipielle rettigheter, ikke om markedsandeler i et kanskje uinteressant nettlesermarkedet

Høvik 30.10.97

Thomas Hagelid, markedssjef Nocom Norge AS

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra