Utdanning

Foreldre frustrert over digitale løsninger i skolen

Nesten halvparten av norske foreldre med barn i grunnskolen mener digitale løsninger gjør det vanskeligere å følge opp barnas skolearbeid.

Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet.
Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet. Illustrasjon: Colourbox
22. mai 2025 - 07:13

Det viser en undersøkelse utført av Opinion for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), melder Dagsavisen.

Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet. 43 prosent sier de mangler tilgang til plattformene som brukes, og derfor ikke kan følge med på innleveringer eller lærernes vurderinger av barnas arbeid.

Bare 18 prosent av foreldrene mener oppfølgingen er blitt enklere.

– Dette er nedslående tall, som viser at det er et stort misforhold mellom myndighetenes forventning til foreldrenes involvering i barnas skolearbeid, og hvilken mulighet foreldrene opplever at de har til å følge opp, sier FUG-leder Ståle Sand Kalkvik til Dagsavisen.

Hun påpeker at den nye Opplæringsloven framhever betydningen av at barn og foreldre skal involveres i skolens arbeid og få nødvendig informasjon. Undersøkelsen slippes i forkant av Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring, som starter i Trondheim torsdag.

 

Mange praktiserer ennå ikke god passordhygiene, til tross for at de fleste nå er kjent med farene.
Les også:

Undersøkelse: Denne passord(u)vanen er fremdeles svært utbredt

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.