Profilsidene på Futurebook fremstår som rene kopier av mer kjente Facebook. Etternavn og fødselsdato er sladdet. (Bilde: Skjermbilde fra tjenesten/Faksimile av VG Nett.)

Forsvaret får pepper for Facebook-klone

Opprettet 60.000 profiler uten brukernes samtykke.

Uten å be om tillatelse har Forsvaret lagt ut personopplysninger om 60.000 norske 17-åringer på nettstedet «Futurebook».

Nettstedet fremstår som en ren (grønn) blåkopi av Facebook, noe Forsvaret heller ikke legger skjul på.

Datatilsynet og foreldre til den berørte ungdommen reagerer på «PR-stuntet», som er sendt ut til de som kalles inn til sesjon i januar.

– De har en altfor lettvint omgang med personopplysninger. I regi av Datatilsynet bruker staten flere millioner kroner på øke kunn­ska­pen om person­vern i samfunnet. Da er det uheldig at Forsvaret oppretter ferdige profiler, uten tillatelse fra hver enkelt person, sier Datatilsynets informasjonsdirektør Ove Skåra til NRK.no.

I motsetning til Facebook er ikke hensikten med Futurebook å holde kontakten med vennene dine. Målet er å gjøre ungdom nysgjerrig på tjenesten i Forsvaret.

Ungdommens navn, fødselsdato og bosted er i tjenesten ekte og lastet inn fra Folkeregistret. I tillegg har Forsvaret tildelt hver enkelt brukerprofil en rekke falske artikler, meldinger og videoer, som det ser ut som 17-åringene har lagt ut selv.

De er også tildelt en tilfeldig venneliste med om lag 20 jevnalderende.

En av mødrene til de tvangsinnmeldte sesjonspliktige er ikke nådige i sin kritikk av tjenesten.

- De stjeler navnet ditt. På andre nettsteder, som Facebook og Nettby, ville du ha blitt kastet ut hvis du ble tatt for å lage en falsk profil, sier June Beth Rovik til VG Nett.

Forsvaret forsvarer nettjenesten og fremgangsmåten.

- Vi går nye veier i Forsvaret, og ønsker å komme til ungdommen der de er. Hvis vi kan vekke nysgjerrigheten og forberede ungdommene til sesjon, er vi fornøyde, sier brigader i Vernepliktsverket John Einar Hynaas til NRK. Han legger til at de var forberedt på kritikk.

Kritikken har rast blant nettbrukere i sosiale medier i helgen. Mange stiller spørsmål ved hvordan Forsvaret kan forsvare tids- og pengebruken i dette prosjektet.

Det må nødvendigvis ha kostet en god del penger å utvikle denne nettjenesten. Hvor mye? Hvorfor «finne opp hjulet» på nytt, når de heller kunne benyttet eksisterende kanaler som Facebook til å markedsføre sine tjenester?

Tvangsinnmelding av brukere er på mange måter stikk motsatt innfallsvinkel til brukerinvolvering slik den er kjent fra sosiale nettjenester.

    Les også:

Til toppen