Profilsidene på Futurebook fremstår som rene kopier av mer kjente Facebook. Etternavn og fødselsdato er sladdet.
Profilsidene på Futurebook fremstår som rene kopier av mer kjente Facebook. Etternavn og fødselsdato er sladdet. (Bilde: Skjermbilde fra tjenesten/Faksimile av VG Nett.)

Forsvaret får pepper for Facebook-klone

Opprettet 60.000 profiler uten brukernes samtykke.

Uten å be om tillatelse har Forsvaret lagt ut personopplysninger om 60.000 norske 17-åringer på nettstedet «Futurebook».

Nettstedet fremstår som en ren (grønn) blåkopi av Facebook, noe Forsvaret heller ikke legger skjul på.

Datatilsynet og foreldre til den berørte ungdommen reagerer på «PR-stuntet», som er sendt ut til de som kalles inn til sesjon i januar.

– De har en altfor lettvint omgang med personopplysninger. I regi av Datatilsynet bruker staten flere millioner kroner på øke kunn­ska­pen om person­vern i samfunnet. Da er det uheldig at Forsvaret oppretter ferdige profiler, uten tillatelse fra hver enkelt person, sier Datatilsynets informasjonsdirektør Ove Skåra til NRK.no.

I motsetning til Facebook er ikke hensikten med Futurebook å holde kontakten med vennene dine. Målet er å gjøre ungdom nysgjerrig på tjenesten i Forsvaret.

Ungdommens navn, fødselsdato og bosted er i tjenesten ekte og lastet inn fra Folkeregistret. I tillegg har Forsvaret tildelt hver enkelt brukerprofil en rekke falske artikler, meldinger og videoer, som det ser ut som 17-åringene har lagt ut selv.

De er også tildelt en tilfeldig venneliste med om lag 20 jevnalderende.

En av mødrene til de tvangsinnmeldte sesjonspliktige er ikke nådige i sin kritikk av tjenesten.

- De stjeler navnet ditt. På andre nettsteder, som Facebook og Nettby, ville du ha blitt kastet ut hvis du ble tatt for å lage en falsk profil, sier June Beth Rovik til VG Nett.

Forsvaret forsvarer nettjenesten og fremgangsmåten.

- Vi går nye veier i Forsvaret, og ønsker å komme til ungdommen der de er. Hvis vi kan vekke nysgjerrigheten og forberede ungdommene til sesjon, er vi fornøyde, sier brigader i Vernepliktsverket John Einar Hynaas til NRK. Han legger til at de var forberedt på kritikk.

Kritikken har rast blant nettbrukere i sosiale medier i helgen. Mange stiller spørsmål ved hvordan Forsvaret kan forsvare tids- og pengebruken i dette prosjektet.

Det må nødvendigvis ha kostet en god del penger å utvikle denne nettjenesten. Hvor mye? Hvorfor «finne opp hjulet» på nytt, når de heller kunne benyttet eksisterende kanaler som Facebook til å markedsføre sine tjenester?

Tvangsinnmelding av brukere er på mange måter stikk motsatt innfallsvinkel til brukerinvolvering slik den er kjent fra sosiale nettjenester.

    Les også:

Til toppen