Funcoms spillproduserende diplomøkonom

En gang var Tor Andre Wigmostad Høyres representant i byrådet i Skien, gikk på BI og utdannet seg til diplomøkonom. Nå utvikler han spill og jobber som produsent i Funcom.

Tor Andre Wigmostad er den unge mannen med ideen bak strategispillet Paradigm Shift. Med sine 31 år ligger han godt over gjennomsnittsalderen i Funcom. Med en bakgrunn som politisk aktiv i Høyre, diplomeksamen fra BI og påbegynte psykologistudier, var det ingen selvfølge at han skulle havne akkurat her. Wigmostad forteller til digi.no at han opprinnelig planla å jobbe på personalsiden i en eller annen bedrift. - På sett og vis er det det jeg gjør nå, sier han. Som produsent i Funcom har han ansvar for syv til ti spillutviklere og leder et spillprosjekt fra begynnelse til slutt.

Wigmostad var tidligere involvert i teaterprosjekter og oppsetninger hvor de kreative sidene fikk utløp. Han er oppvokst med datamaskiner, men har aldri laget egne spill, slik andre ansatte har gjort. J R R Tolkiens bøker er nær sagt selvfølgelig pløyet fra perm til perm. Det samme gjelder biografier, notater og ellers alt som måtte finnes knyttet til det navnet. Rollespill og strategispill har vært altoppslukende interesser i flere tiår. Da er det snakk om både brettspill og rollespill hvor handlingen legges ut i skogen og opp i trærne. Foreldre som en gang mente at dette var bortkastet tid, tok feil. - I dag bruker han interessen for å tjene penger.

- Det er helt nødvendig med en glødende interesse for rollespill og hva som er populær kultur i dag. Kjenner vi ikke dette er det vanskelig å engasjere andre eller utvikle nye ideer til spill, sier Wigmostad.

- Jobben som prosjektleder går ut på å beskrive spillets handling og ytre rammer med ord, forteller han. I Paradigm Shift hadde Wigmostad den opprinnelige ideen og skrev hele historien bak spillet. - Ideene hadde jeg hatt lenge. Utallige strategispill jeg har vært borti, legger ikke nok vekt på det sosiale og kommunikasjonen mellom spillerne, sier han frustrert. Noe av inspirasjonen kommer fra brettspill som Diplomacy, som vektlegger nettopp forhandlinger spillerne imellom.

Hos Funcom blir prosjektgruppene ulikt sammensatt fra spill til spill. Wigmostad forteller at de prøver å holde på noen faste personer som jobber sammen i flere spillprosjekter. Som produsent setter Wigmostad opp logiske regler som skal gjelde til enhver tid i spillet. Dette kan være hvor personene skal bevege seg, hvilke begrensninger de har eller hva slags utstyr de kan finne. I tillegg er det produsentens jobb å beskrive hvert enkelt bilde og innholdet i dette med ord.

Grafikerne og tegnerne forholder seg hele tiden til produsentens beskrivelser og lager bildene deretter. Programmererne prøver å komme frem til hvordan ideene kan løses teknisk. Lar de seg ikke løse, må ideene tilpasses hva som er praktisk mulig. - Å lage moro for andre er faktisk en veldig alvorlig sak som krever mye hard arbeid, avslutter Wigmostad.

Til toppen