Gigant-selskapene tar i bruk Second Life

Selv toppsjefen i IBM, Sam Palmisano, skal lage seg et 3D-kontor og holde virtuelle møter med ansatte.

Virtuelle 3D verdener som Second Life har på kort tid blitt veldig populære. Ikke bare blant privatpersoner som vil surfe litt rundt på måfå på internett, men også blant etablerte bedrifter fra den virkelige verdenen.

    Les også:

Nå forteller IT-giganten IBM at de trapper opp sin satsning på slike virtuelle verdener og at de over de neste 12 månedene vil investere 10 millioner dollar på en mer profilert tilstedeværelse i blant annet Second Life.

10 millioner dollar er småpenger for IT-giganten, men for den summen får man mye for pengene. Det er gratis å vandre rundt i Second Life verdenen. Linden Labs, selskapet bak Second Life, tjener sine penger på at kundene kjøper lommepenger til sin avatar (stedlig representant for brukeren) og fra bedrifter som bygger egne virtuelle avdelingskontor i form av det som internt kalles øyer.

Nå skal IBMs styreformann og administrerende direktør, Sam Palmisano, også begynne å bruke Second Life aktivt. Tirsdag neste uke skal han holde et foredrag inne i Second Life verdenen, og gå rundt og ta en prat med litt over 250 IBM ansatte i et virtuelt møte.

Second Life har passert en million registrerte brukere og flere internasjonalt kjente bedrifter har allerede etablert avdelingskontor der. Noen av dem med faste ansatte som har det som heltidsjobb å betjene kunder i denne verdenen. Fra mediesiden har blant annet Reuters og Wired etablert egne virtuelle pressesentere.

IBM skal ha etablert seg som den største aktøren fra den virkelige verdenen. De bruker den virtuelle verdenen til opplæring og til nettmøter. Selskaper forteller i en pressemelding at de holder regelmessige virtuelle møter med cirka 20 av sine store kunder innen blant annet telekom-bransjen og flyindustrien.

Nå skal de også bygge et virtuelt 3D-intranett, men det blir ikke inne i Second Life. Dette nye intranettet vil bli brukt til å dele forretningssensitiv forretningsinformasjon på lik linje med de intranettene mange bedrifter i dag bruker ved hjelp av helt "vanlig" internett-teknologi.

- Essensen av e-handel er i dag bygd opp rundt kataloger. Det er veldig nyttig, det passer inn sammen med websider og katlog-sider, men de fleste tenker ikke på det if form av kataloger og sider. De ser mer på det som butikker de går inn i, sier Irving Wladawsky-Berger, IBMs sjef for teknologistrategi, i en pressemelding.

IBM har ikke helt klart for seg hvor utviklingen går med Second Life og andre virtuelle verdener, men de ønsker å satse på det for å kunne henge på utviklingen. Troen på at noe stort er på gang, er så absolutt tilstede.

- I tillegg til vårt ønske om å jobbe tettere med Linden Labs, så utforsker vi hvordan vi kan jobbe sammen med mange aktører innen virtualiserte verdener, inkludert Multiverse og Bigworld Technologies, samt åpen kildekode plattformer som Uni-verse.org, sier Wladawsky-Berger.

IBM ser helst at de virtuelle verdene tar lærdom av internett og skaper et felles sammenkoblet univers, fremfor separate virtuelle verdener.

- IBMs ultimate mål er en integrasjon, istedenfor separate øyer av virtuelle verdener, hvor man ikke kan gå fra den ene til den andre, sier Wladawsky-Berger.

Til toppen