Til tross for farger og mer fleksibelt utseende, har Microsoft Tag aldri greid å nå opp i konkurransen med QR-kodene, som den til høyre i bildet. (Bilde: Microsoft og digi.no)

Gir opp å utfordre QR-koder

Microsoft Tag skal legges ned.

I 2009 etablerte Microsoft et betaprogram for en type 2D-strekkoder som fikk navnet Microsoft Tag. Dette var et forsøk på å konkurrere i et marked som i stadig større grad ble dominert av QR-koder, en form for mosaikkmerker som ble utviklet allerede tidlig på 1990-tallet for bilindustrien i Japan.

I likhet med QR-koder, kan Tag brukes til å lagre ulike typer data, ikke bare URL-er, men for eksempel reklamebudskap. Tag-budskapene kan også tilpasses mottakerens geografiske posisjon, ja til og med den enkelte bruker, basert på smartmobilen unike ID og antallet ganger vedkommende tidligere har skannet en Tag.

QR-koder er beskyttet av flere patenter, men eierselskapet, japanske Denso Wave, skal aldri ha håndhevet patentrettighetene. Derfor kan man uten kostnader få laget QR-koder. Microsoft har derimot tatt betalt for bruken av Tag.

Selv om Microsoft kan vise til en lang liste med brukere av Tag, har merkene i liten grad erstattet QR-koder, som har blitt svært utbredt.

I går kunngjorde Microsoft at Microsoft Tag skal legges ned, men først om to år – den 19. august 2015. Fram til da vil eksisterende Tag-tjenester fungere. Det betyr at det fortsatt kan genereres nye koder, eksisterende koder vil fortsatt kunne brukes, og kundene vil kunne få rapporter om bruken.

Men innen den 18. september i år skal selskapet Scanbuy ta over administrasjonen av Microsoft Tag for kunder som ønsker å migrere over til selskapets ScanLife-plattform.

    Les også:

Til toppen