Av 1300 søkere fikk bare 300 jenter plass på Girl Tech Fest i Oslo i år. Totalt deltok 1300 jenter i forskjellige byer i Norge på arrangementet.
Av 1300 søkere fikk bare 300 jenter plass på Girl Tech Fest i Oslo i år. Totalt deltok 1300 jenter i forskjellige byer i Norge på arrangementet. (Bilde: Andrea Bruer/digi.no)
EKSTRA

Girl Tech Fest-arrangører: - Vi trenger mangfold i bransjen

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

For tredje år på rad ble Girl Tech Fest blitt arrangert i hele landet. Arrangementet gikk av stabelen tirsdag 26.9. under Oslo Innovation Week, og jenter i 9-10-årsalderen deltok på teknologiverksteder i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger og Gjøvik.

Arrangørene fortalte at de hadde fått inn søknader for 1200 plasser i Oslo, men hadde bare plass til 300. Til sammen i alle byene var 1300 jenter med på arrangementet.

Til å veilede seg hadde jentene på Deichmanske bibliotek på tirsdag 90 frivillige kvinnelige veiledere som jobber med IT og digital teknologi til daglig. 

– Skape en vei inn til teknologi for jenter

– I 20 år har kvinneandelen i IT-næringa vært relatlivt stabil på rundt 20 prosent. Vi tenker: Hva kan vi gjøre for å få opp prosenten? Jeg er ikke sikker på om kvotering nødvendigvis er veien å gå, men målet er å klare å skape et rom der jenter ser at det er mange veier inn til teknologi, og at det egentlig handler om å skape løsninger for folk, sier Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT-Norge.

– Det er en kjempeutfordring med en for en underbemannet IT-næring i dag. Og når alt annet skal digitaliseres trenger vi å bygge digital kapasitet, både i vår næring men også i alle andre yrker. Enten du skal være god helsearbeider, lærer elle bonde trenger du å kunne teknolologi, sier Austlid.

Det er Jenter Koder som står bak Girl Tech Fest. Jenter Koder er  et samarbeid mellom IKT-Norge, Deichmanske bibliotek, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, TENK – Tech-Nettverket for kvinner, Norway Makers og ODA-nettverk.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

 Mailen Greve (til venstre)) fra Girl Tech Fest-arrangør Jenter Koder og Heidi Austlid (til høyre) fra medarrangør IKT-Norge brenner for at jenter skal få inngangsportaler til teknologi.
 Mailen Greve (til venstre)) fra Girl Tech Fest-arrangør Jenter Koder og Heidi Austlid (til høyre) fra medarrangør IKT-Norge brenner for at jenter skal få inngangsportaler til teknologi. Foto:  Andrea Bruer/digi.no

– Når jentene våre sier at de har lyst til å jobbe med mennesker, foreslår vi at de kan bli sykepleiere eller lærere. Men det å jobbe i IT-næringen handler jo også om å jobbe med mennesker. Og det er mange veier inn til det:  Du må være kreativ, løsningsorienteret og du må kunne kode. Noen spør om det er nødvendig med egne jentedager – og ja, det mener jeg faktisk at det er, sier Austlid.

– Men vi må starte med det helt ned i ni-årsalderen når jenter fortsatt er mulig å påvirke og inspirere. Vi er nødt til å starte så tidlig for å begynne å bygge stein for stein, i tillegg til at vi må innføre koding som en obligatiorisk del av skolen og øke andelen IT-relaterte studieplasser.

– Det er blitt en stor bevisshet nå i norsk IT-næring på at man ønsker å øke kvinneandelen, man ønsker å ha et større mangfold i selskapene sine, og arrangementer som dette er en svær samarbeidsplatform for å få til det til. Vi i startet Girl Tech Fest for 3 år siden og det har bare eksplodert i popularitet og etterspørsel, sier Austlid.

– Lærere må tilrettelegge 

Mailen Greve er medgrunnlegger og organiseringsansvarlig i Jenter Koder. Til daglig jobber hun i Accenture, som er partner for Jenter Koder. Greve påpeker viktigheten av lærerenes rolle både i arrangementer som Girl Tech Fest og knyttet til teknologilæring generelt:

– Jentene får bli kjent med teknologi på en leken og morsom måte – og samtidig inspirert av alle de kvinnelige veilederne fra hele bransjen som stiller opp. Vel så viktig er det å invitere lærere med i dette rommet selv, sier Greve.

– For du som lærer trenger ikke å kunne teknologi. Men på vegne av AS Norge har vi behov for at lærerne forstår behovet for å utforske området og fasilitere gruppearbeid med elevene. De klarer utmerket selv å jobbe seg gjennom problemløsninger – det ser vi tydelig på våre arrangementer.

– Det er nok mange lærere som ikke vet at blant andre Deichmanske her i Oslo har et Maker Space med workshops hvor man kan drive med for eksempel robotbygging, Little Bits, 3D-printing og Straw Bees. Derfor er vi veldig takknemlig for de lærerne som har hørt om vårt arrangement og tar med seg elvene hit og til liknende arrangement rundt om i landet, sier Greve.

– Koding kan hjelpe folk

Og skal vi tro to av jentene som deltok på Girl Tech Fest er det ikke akkurat en kjedelig dag de hadde på Deichmanske:

– Hva syns du om opplegget her i dag? 

Programmering av spill med zombier sto på agenedaen på Girl Tech Fest.
Programmering av spill med zombier sto på agenedaen på Girl Tech Fest. Foto: Andrea Bruer/digi.no

– Det har vært morsomt! Det var gøy å programmere. Det var en plante som prøvde å spise zombien, og så kunne man legge til forskjellige brikker i riktig rekkefølge for å bestemme hvor zombien skulle snu seg og gå, hvor mange ruter den skulle gå og hvor mange grader den skal snu seg, sier Julie Hagen Geiran (10).

– Det var veldig morsomt å lære å få ting til å flytte seg med forskjellige brikker. Jeg kan godt tenke meg å gjøre mer av det i fremtiden, fordi det var veldig gøy å lære det og kunne det! Man trenger det jo for å lage nye og bedre telefoner og roboter og slike ting, sier Geiran.

Geiran mener det hadde vært lurt å ha koding som fag flere ganger i uka, fordi hun syns det er så morsomt.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

Anna Simonsen (til venstre) og Julie Geiran Hagen (til høyre) kan tenke seg å kode mer i fremtiden.
Anna Simonsen (til venstre) og Julie Geiran Hagen (til høyre) kan tenke seg å kode mer i fremtiden. Foto:  Andrea Bruer/digi.no

Anna Simonsen (10) syntes også det har vært moro på Girl Tech Fest. 

– Jeg har også plassert kodeblokker i det samme spillet som Julie. Det var gøy, for jeg kunne også kode litt fra før. Vi gjorde det på skolen, hvor vi hadde kodekurs i fjerde klasse – det kom noen ungdommer og lærte oss det. Koding kan jo hjelpe folk, kanskje ved å legge videoer inn i et kart, for eksempel, og så skal man se hvilken rute man skal gå.

– Jeg kan godt tenke meg å fortsette meg å kode i fremtiden. Det har vært gøy å lage spill med blant annet Scratch, forteller Simonsen.

– Vi trenger mer mangfold i bransjen

– Jeg har jobbet i IT-bransjen i 20 år – like lenge har jeg vært opptatt av å fremme mangfold i bransjen. Når vi får spørsmål hvorvidt vi trenger flere kvinner inn i bransjen så er svaret såre enkelt: De beste løsningene kommer når ulike perspektiver kommer på bordet og blir ivaretatt, sier Greve.

– Når vi løser komplekse oppgaver eksempelvis utvikling eller implementering av IT systemer, så er det min påstand at vi presterer og leverer bedre løsninger når vi har et mangfold med oss inn arbeidsrommet. Det bidrar til at vi er mer kreative og tenker bredere enn om det er en homogen gruppe som løser samme utfordring.

– De jentene vi har med oss i dag skal utvikle Norge 2.0. Derfor er det essensielt at disse jentene får anledning til å høre om og lære seg hva teknologi er eller kan være. Vi med IT som profesjon har et samfunnsansvar med å bidra til at barna får vite hva vi jobber med og hvordan de selv kan være med på å forme og løse morgendagens utfordringer. Jentene trenger tydelige rollemodeller – dette er et av våre bidrag i denne sammenhengen,  avslutter Greve.

 



Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen