Snart skal også norske brukere kunne avslå eller godta informasjonskapsler med ett enkelt klikk, melder Google i et blogginnlegg.
– Et resultat av omstendig og dyptgående teknisk arbeid i den underliggende infrastrukturen fra vår side, skriver Sondre Ronander, presseansvarlig i Google Norge, på e-post til Digi.no.
Endringen innføres først i Frankrike, for «om ikke lenge» å rulles ut i resten av Europa.
Milliardbøter
I januar ble det kjent at det franske datatilsynet (CNIL) utstedte bøter til Google på 150 millioner euro, tilsvarende nær halvannen milliard kroner, for dårlige samtykkebokser.
Det ventes mange lignende vedtak i månedene som kommer, og personvernorganisasjonen None of Your Business (NOYB) har klaget inn hundrevis av nettsider for bruk av manipulativt design, ofte for manglende «avslå alle»-knapp i første brukergrensesnitt.
– Selv om de tilbyr en knapp for umiddelbart å akseptere informasjonskapsler, har nettstedene ikke implementert en tilsvarende løsning som gjør det mulig for brukeren å avslå informasjonskapsler like enkelt, skrev CNIL i en pressemelding om vedtaket og truet Google med dagbøter på én million kroner om problemet ikke var utbedret innen tre måneder.
Nå tilpasser Google egen infrastruktur og praksis for europeiske brukere.
– Snart kommer alle som besøker Søk og Youtube når de er logget ut, eller i inkognito-modus, til å se et nytt samtykke-alternativ, skriver produkteier Sammit Adhya i Google i blogginnlegget.
Endringen: En egen knapp for å avslå alle informasjonskapsler.
Men ifølge Google var det ikke enkelt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ikke bare en ny knapp
– Vi er nå ferdige med en fullstendig redesign av vår tilnærming, inkludert infrastrukturen vi bruker til å håndtere informasjonskapsler, skriver Adhya.
Ronander i Google Norge beskriver endringen som en rekonstruering av hvordan cookies fungerer, og han forteller Digi.no at arbeidet har tatt flere måneder. Blant annet måtte det til endringer i backend i selve søkemotoren, en operasjon som krever varsomhet.
– Oppdateringen innebar en omstrukturering av måten informasjonskapsler fungerer på på Googles nettsteder og krevde dype, koordinerte endringer i kritisk infrastruktur, skriver Adhya i bloggen.
Nå mener Google å ha møtt forventningene fra CNIL.
– Vi er trygge på at dette er riktig steg fremover og nok et bevis på at hver gang vi er blitt utfordret til å gjøre endringer, viser vi vilje til faktisk å finne gode løsninger gjennom meningsfylte, tekniske endringer i stedet for lovnader eller juridiske manøvre, avslutter Ronander.
![Slik ser samtykkeboksen på Youtube ut i dag <i>Skjermbilde: Youtube</i>](https://images.gfx.no/580x/2724/2724034/Youtube%2520dagens%2520banner.jpg)
![Slik skal samtykkeboksen se ut om ikke lenge. <i>Illustrasjon: Google</i>](https://images.gfx.no/580x/2724/2724035/pasted_image_0_2_5VOjjGM.max-1000x1000.png)