Gmail og kvitteringer

Google tilbyr oversikt over «alt» du har handlet

Hentes fra Gmail.

Eksempel på oversikt over en brukers kjøp og abonnenter som Google har registrert gjennom blant annet Gmail.
Eksempel på oversikt over en brukers kjøp og abonnenter som Google har registrert gjennom blant annet Gmail. (Skjermbilde: digi.no)

Hentes fra Gmail.

Det at Google skanner epostene i gratisversjonen av Gmail for blant annet å opprette kalendervarsler om brukerens kommende reiser, i tillegg til å bruke informasjonen til reklameformål, er gammelt nytt. Ikke like kjent er at også mange andre kjøp og bestillinger blir registrert på lignende måte. 

Når du er logget inn i Gmail og går inn på denne siden, får du en oversikt over alle kjøp, abonnementer og reservasjoner som Google har greid å gjenkjenne i eposten din. 

Nytt?

En kan like denne funksjonaliteten eller ikke, men oversiktene blant kan være nyttige dersom en lurer på når eller hvor det var du bestilte den vesle dronen som ikke lenger virker, eller hvilket hotell du bodde på i høstferien 2010. 

Hvor lenge denne oversikten har vært tilgjengelig, er litt uklart. Men den er ny og ukjent nok til å overraske flere i denne twittertråden som ble startet i romjulen:

Hvor god oversikten faktisk er, avhengig av flere faktorer. For det første må du ha fått tilsendt en epostbekreftelse på bestillingen til denne Gmail-kontoen, eventuelt bestilt noe gjennom Google Play eller andre Google-tjenester.

Dersom det er en epostkvittering som er kilden, vil ikke denne bestillingen vises oversikten dersom eposten senere har blitt slettet.

I tillegg er det ikke slik at Google gjenkjenner kvitteringer fra alle aktører. Kvitteringer fra store, internasjonale nettbutikker og reisebyråer blir registrert. Verre er det tydeligvis med mer lokale nettbutikker. I undertegnedes oversikt er det kun én norsk nettbutikkvittering å finne. Den stammer fra en bestilling hos Komplett for et par år siden. 

Til gjengjeld inkluderer reservasjonsoversikten bekreftelser sendt direkte fra både Norwegian, SAS og flere norske og utenlandske hoteller. 

Også Microsoft: Microsoft svarer på «ny» Gmail med en rekke Outlook-forbedringer

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)
Til toppen