Candidator har som mål om å bli Nordens beste driftsleverandør. I fjor kjøpte de selskapet bergensselskapet Dataoppdrag. Den gangen ble alle ansatte med videre. Bildet er tatt i forbindelse med det oppkjøpet. Her tidligere daglig leder Erik Gams Steine i Dataoppdrag sammen med norgessjef Lars Solbakken i Candidator – nå Iver.
Candidator har som mål om å bli Nordens beste driftsleverandør. I fjor kjøpte de selskapet bergensselskapet Dataoppdrag. Den gangen ble alle ansatte med videre. Bildet er tatt i forbindelse med det oppkjøpet. Her tidligere daglig leder Erik Gams Steine i Dataoppdrag sammen med norgessjef Lars Solbakken i Candidator – nå Iver. (Foto: Iver)
EKSTRA

Candidator blir til Iver

Har vært på norsk oppkjøpsraid i lengre tid. Nå bytter «nordens snart beste driftsleverandør» navn

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Iver blir det nye navnet når Candidator nå samler IT-selskapene DGC, Solid Park, Exeo og Ismotec under samme merkevare. Det nordiske konsernet – som skal bli best på IT-drift i Norden – har de siste årene vært på oppkjøpstokt, og selskapet teller nå rundt 900 ansatte. 

– Iver har røtter i tre sterke entreprenørkulturer der kunden alltid har vært nummer én. I over 20 år har vi utfordret de tradisjonelle IT-gigantene med effektive leveranser, høyt servicenivå og personlig engasjement. Dette tar vi med oss inn i Iver.

– Derfor vil vi – selv nå når vi blir større –organisere oss på en måte som gir den beste kundeopplevelsen, sier deres svenske konsernsjef Åsa Arvidsson. 

Svensk hovedkontor

Selskapet har sitt hovedkontor i Stockholm og ble etablert i 1997, og talte frem til torsdag totalt åtte ulike selskaper. De eier allerede eget datasenter i Bergen, og har også to sekundære lokasjoner i Oslo.

Selskapet utvikler og leverer tjenester til offentlig sektor og privat næringsliv. I 2018 omsatte de for nærmere 1,5 milliard norske kroner.

Iver tilbyr dataoppdrag innen IT-drift, skytjenester, support og salg av maskinvare i de norske storbyene Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim.

– Bakgrunnen for at vi landet på Iver er at vi ønsker å respektere den nordiske forankringen vi har. Iver er et nordisk navn som handler om å være engasjert, ivrig og dyktig. Vi har alltid jobbet tett med kundene, og skapt engasjement rundt et tydelig partnerskap. Det er noe vi ønsker å videreføre med det nye navnet, sier norgessjef Lars Solbakken til digi.no.

Candidator er ordspill

Han forteller at Candidator har vært et svensk ordspill på «kan din dator». Solbakken mener navnet har fungert godt, men at Iver representerer selskapet på en bedre måte enn det tidligere navnet. 

Lars Solbakken mener navneendringen er strategisk god. Det gamle navnet Candidator var et ordspill som klang godt på svensk, men kanskje ikke like godt på norsk, forteller han til digi.no.

– Det er ingen ting som skulle tilsi at dere er et IT-selskap?

– Vi skal være veldig tydelige på hva vi leverer i vår kommunikasjonen med potensiell kunder.

– Atea, Evry og DXC er heller ingen typiske IT-navn, men vi mener Iver er godt kulturelt forankret og tydelig signaliser at vi er et godt alternativ til de andre internasjonale leverandørene, argumenterer Solbakken. 

Intility, Basefarm, 99X og til dels Telecomputing er de største konkurrentene til selskapet her til lands.

Trond Blindheim ønsker ikke å uttale seg konkret om navnevalget, men mener det er flere grunner til at det kan være lurt å ta nytt navn når man slår sammen flere selskaper.

– De ansatte identifiserer seg ofte med navnet, og i en fusjon vil derfor to ulike kulturer møtes. Det kan skape spenninger, sammenfatter den norsk sosiologen og reklamemannen til digi.no.

Dyrt med flere merkenavn

Blindheim er i dag dosent ved Høyskolen Kristiania og har vært med på mange fusjoneringer i løpet av karrieren. Han peker også på at det er svært dyrt å ha ulike merkenavn under samme konsern. 

Det blir blant annet flere nettsider som må vedlikeholdes og holdes oppdatert, noe som koster både tid og penger, argumenterer han. 

Trond Blindheim er dosent ved Høyskolen i Kristiania og markedsføringsekspert. Foto: Høyskolen i Kristiania

– Selv om det ofte blir veldig lett for utenforstående å kritisere denne type navneendringer, finnes det ofte godt forankrede argumenter for at det blir gjort, konstaterer Blindheim til digi.no.

Kjøpte bergensselskap

I januar i fjor gikk det internasjonale investeringsfondet EQT tungt inn i selskapet og ble med det majoritetseiere. Selskapet forvalter 38 milliarder euro fordelt på 25 ulike fond.

Planen var hele tiden å kjøpe opp og utvide med nye selskaper. I september i fjor kjøpte de bergensbedriften og driftsleverandøren Dataoppdrag. Selskapet hadde 22 ansatte, og hadde hatt solid vekst og lønnsomhet over tid. 

– Salget er ikke motivert ut fra kortsiktige hensyn. Vi har klart oss bra så langt, sa daglig leder Erik Gams Steine i Dataoppdrag til digi.no dengang, og fortalte at det var helt naturlig for dem å bli del av en større helhet – ikke minst for å være konkurransedyktige i fortsettelsen. 

Alt klart i sommer

 – Det norske markedet består av noen få store, flere mellomstore og en stor underskog av små aktører som oss. Det er klart at en liten bedrift ikke stiller så sterkt som de med flere hundre ansatte. Vi ser også at de store blir mer og mer opptatt av å vasse i våre bedd, argumenterte han.

Norgessjef Lars Solbakken i Iver forteller at navneendringen har vært en pågående prosess de siste to årene. Allerede torsdag vil alle selskapene få nye hjemmesider, mens det går litt tregere å få byttet ut skilt og annet rekvisita.

Denne sommeren skal alle juridiske prosesser og andre formaliteter være på plass. 

– Det tar litt tid å bytte navn, men i løpet av sommeren skal alt være klart. Nå satser vi for fullt, og ambisjonen er som før å være tett på de lokale markedene våre i Norden.

– Vi skal være et klart alternativ til de internasjonale leverandørene, og kulturelt bærende for Norge og Norden, avslutter Solbakken. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen