BEDRIFTSTEKNOLOGI

Her møter Telenor-sjefen sine beste kunder

Superbrukere fikk sniktitt på fremtiden.

Konsernsjefen Jon Fredrik Baksaas snakker med superbrukere om fremtidens mobiltjenester.
Konsernsjefen Jon Fredrik Baksaas snakker med superbrukere om fremtidens mobiltjenester. Bilde: Thomas Marynowski
30. sep. 2014 - 12:58

FORNEBU (digi.no): Det var duket for et sjeldent møte mellom toppledelsen og «helt vanlige» brukere av Telenors tjenester forrige uke. Selskapet hadde invitert en liten gjeng såkalte «superbrukere», personer som benytter seg over gjennomsnittet mye av Telenors forskjellige tilbud. Dermed er betegnelsen «helt vanlige» egentlig litt feilslått - men dette er altså ingen proffbrukere som får regningen dekket av arbeidsgiveren.

Superbrukerne ble plukket ut av selskapet via samtaler i butikker og andre arenaer, og skal være blant Norges aller flittigste brukere av tale- og datatjenester, samtidig som det er et ganske bredt spenn i alder og yrke.

Det er visstnok ikke hverdagskost å se selveste konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og direktøren for Telenor Norge Berit Svendsen - samt mobilsjefen Bjørn Ivar Moen - i samme rom over såpass lang tid. – De ser hverandre sjeldent utenfor styrerommet, hvisket en av PR-folkene til oss mens vi stod på siden. Og det er vel enda sjeldnere å se dem alle i samtale med brukere, noen inviterte bloggere og et par andre gjester.

Telenors Berit Svendsen og Jon Fredrik Baksaas ønsket superbrukere velkommen. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
Telenors Berit Svendsen og Jon Fredrik Baksaas ønsket superbrukere velkommen. Bilde: Thomas Marynowski

Anledningen var å få innspill fra brukerne samt å presentere noen av tjenestene som utvikles hos Telenor, der mange av disse har potensiale til å bli temmelig interessante.

Før vi kom så langt arrangerte Telenor et slags workshop, der superbrukerne fikk anledning til å utveksle ideer ved å presentere stikkord relaterte til forskjellige hverdagsoppgaver, snakke med hverandre i grupper og deretter komme med tilbakemeldinger til Telenor. Brukerne foreslo mye interessant, for eksempel en applikasjon som kunne gjøre skituren enklere.

Poenget var å få i gang en samtale med ledelsen og brukerne, høre på deres erfaringer og behov, og det er uten tvil en ganske unik situasjon for begge sidene. Det var oppsiktsvekkende å se konsernsjefen Baksaas omringet av - og i dyp samtale med - en gjeng unge brukere med variert bakgrunn. Hvorvidt det kommer noe konkret ut av disse samtalene og workshopene er naturligvis for tidlig å si.

Brukere, bloggere, journalister og toppsjefer utveksler erfaringer. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
Brukere, bloggere, journalister og toppsjefer utveksler erfaringer. Bilde: Thomas Marynowski

Det var heller ingen tvil om at brukerne selv syntes det var artig å møte ledelsen og besøke Telenors hovedkvarter, komplett med besøk i driftssenteret og sniktitt på en del kommende applikasjoner.

Telenor brukte nemlig også en god del tid på å vise frem sine nye tjenester, der to av disse er så godt som lansert, og to fortsatt befinner seg i teste-stadium.

Vi så først moteapplikasjonen SoBazaar, der målet er å bli et sosialt nettverk for moteinteresserte, først og fremst kvinner. SoBazaar er allerede lansert, og poenget er å kunne sette sammen forskjellige antrekk, samt finne pris og tilgjengelighet på disse, og til slutt handle plaggene enten via appen eller nettbutikker. Tjenesten skal allerede ha fått rundt 20.000 brukere.

Videre fikk vi demonstrert en videosamtale-applikasjon kalt appear.in. Denne er også allerede tilgjengelig, og poenget der er at man ikke skal trenge dedikert programvare eller applikasjoner for å delta i videosamtaler. Man skal rett og slett kunne gå inn på tjenestens nettside, opprette et rom og invitere andre dit ved å dele ut en nettadresse. For å være helt nøyaktig - man må laste ned en app for å bruke tjenesten på en iPhone, men på større enheter trenger man bare å logge seg inn via nettleseren, uten noe oppsett eller installasjon. Telenor selv sier at tjenesten brukes en god del internt for videokonferanser med andre land.

Videosamtale-løsningen appear.in er elegant og velfungerende. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
Videosamtale-løsningen appear.in er elegant og velfungerende. Bilde: Thomas Marynowski

Aktivitetstjenesten Grouper var neste på programmet, og denne er ikke tilgjengelig enda. Målet der er å samle sammen grupper av personer som skal delta på samme aktivitet eller som har felles interesser. Ideen er ikke ulik arrangements-funksjonen på Facebook, men den store forskjellen er at den ikke krever Facebook - man inviterer hverandre med telefonnummer, og i tillegg trenger man å laste ned selve Grouper-appen. Utviklerne brukte fest, dugnad eller felles transport til fotballkamp som eksempel på hvordan Grouper kan gjøre det enkelt å organisere slikt, med rask kommunikasjon internt i gruppene og tydelige varslinger.

Den tjenesten som det for vår del knytter seg mest spenning til, er Valyou. Det er Telenors løsning for mobilbetaling, og digi.no har allerede omtalt funksjonaliteten i en egen artikkel. Tjenesten skiller seg fra andre løsninger (for eksempel Apple Pay) ved at det bygges direkte inn i simkortet. Man må få et eget kort fra Telenor som støtter mobil betaling, og deretter vil det fungere akkurat som andre NFC-baserte løsninger - man holder telefonen inntil terminalen. Det er allerede støtte for tjenesten i 400 terminaler i Norge, og Telenor bekrefter at Valyou vil blant annet fungere på undergrunnsbanen i London.

Victoria Erngard i Telenor viser frem Valyou - løsningen for mobil betaling. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
Victoria Erngard i Telenor viser frem Valyou - løsningen for mobil betaling. Bilde: Thomas Marynowski
Valyou har flere innebygde sikkerhetsrutiner. <i>Bilde: Thomas Marynowski</i>
Valyou har flere innebygde sikkerhetsrutiner. Bilde: Thomas Marynowski

Valyou har også en del sikkerhetsrutiner innebygd. Man skal kunne handle for mindre beløp, opptil 200 kroner, uten å måtte oppgi sikkerhetskode, men skal man handle for mer enn dette må man først holde telefonen inntil terminalen, taste inn en kode, og holde den inntil en gang til. Man kan også tvinge løsningen til å kreve kode uansett hvor små beløp skal betales. Det vil også være mulig å betale når telefonen er tom for strøm, men da også kun innenfor 200 kroners-grensen. Valyou er i ferd med å bli offisielt lansert i disse dager.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.