BEDRIFTSTEKNOLOGI

Hotmail frir til superbrukerne

Innboksen skal bråke mindre, og andre nyheter fra Microsoft.

4. okt. 2011 - 13:07

Hotmail startet allerede i 1996 og ble med det verdens første webbaserte e-posttjeneste. Femten år senere er den fortsatt størst i sjangeren, med sine 364 millioner brukere.

Likevel har gratistjenesten, som Microsoft kjøpte i 1997, de siste årene havnet i skyggen av teknisk overlegne rivaler. @hotmail.com-adresser har for mange vært et kjennetegn på noe umoderne.

Det skal Microsoft nå gjøre noe med.

- Bakgrunnen er at vi for to-tre år siden gjorde en betydelig selvransakelse, hvor vi erkjente at Hotmail ikke var god nok på alle områder, opplyser Microsoft i en e-post til digi.no.

I praksis tar de et krafttak for å redusere mye av det funksjonsmessige forspranget til direkte konkurrenter som Google Gmail.

Bedre spamfiltrering, sikkerhet, men også utbedringer innen lagring og mobile funksjoner er blant nyhetene i Hotmail som skal rulles ut de nærmeste dagene og ukene.

Ytelsen skal også ha økt merkbart. Bare siden nyttår har det blitt rundt 20 ganger raskere å åpne, skrive eller slette meldinger. Hotmail er nå langt bedre enn sitt rykte, mener Microsoft, som for anledningen har laget nettstedet anotherlookathotmail.com.

Ifølge Microsoft ligger det grundige analyser og store investeringer bak mange av endringene, som de opplyser er særskilt ment for målgruppen «superbrukere».

Mindre støy

Først ut er en mer hensiktsmessig administrasjon av innboksen, og en form for beskjempelse av «støy» i innboksen.

Ekte spam utgjør ifølge Microsofts analyser en forsvinnende liten andel av meldingene folk mottar, bare to prosent. Samtidig har de kommet fram til at reell e-post mellom mennesker bare utgjør 14 prosent.

Microsoft har kommet opp med sekkebetegnelsen «gråpost» (greymail), som inkluderer massedistribusjon og meldinger som kan oppfattes som støyende: Typisk nyhetsbrev og tilbud, samt oppdateringer fra sosiale nettjenester. Slikt innhold skal nå bli enklere å kategorisere, legge i mapper og kanskje lese senere.

Poenget er å gi brukeren bedre oversikt over e-post som faktisk er viktig å få med seg.

Den samme teknologien som gjenkjenner spam skal med 95 prosents nøyaktighet kunne skille ut nyhetsbrev automatisk i egne mapper. Motoren lærer og blir bedre over tid, opplyser Microsoft i et blogginnlegg der de erklærer krig mot støypost. Nyhetsbrev skal også kunne avmeldes med et enkelt klikk.

Planlagt opprydning

For tilfeller der du egentlig bare har behov for den siste meldingen fra en avsender, for eksempel tidsbegrensede tilbud, har Microsoft en ny funksjon som skal være unik for Hotmail. Med verktøyet «schedule cleanup» kan innboksen ryddes automatisk med jevne tidsrom. For eksempel kan du få nyhetsbrev flyttet eller slettet etter et valgt antall dager, uavhengig av om du har rukket å lese meldingen eller ikke.

Meldinger vil heretter også kunne flagges eller festes, slik at viktig innhold blir liggende øverst i innboksen.

På mobil-fronten melder Microsoft at de nå også har lansert en egen Hotmail-app til Android.

- Dette er bare starten. Det kommer langt mer om disse og andre nye funksjoner etter hvert som de rulles ut de nærmeste ukene, skriver Microsoft.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.