Hva skal til for å få betalt for Internett-innhold?

Det enkleste hadde vært hvis alle gratistjenester på Internett stengte, og alle krevde penger. Siden DET kan bli vanskelig, hva er det som skal til for å få DEG til å betale?

Nils Kristian Skodje som jobber i Norsk Gallups Internett-avdeling, har klare meninger om hva som skal til for at nyhetstjenestene på Internett skal kunne ta betalt blant brukerne.

- Det beste for nettstedene ville selvfølgelig vært hvis alle ble enig om å stenge gratistjenestene og be om betaling, men dette ville bli kartellvirksomhet. Nettstedene ville heller ikke være tjent med en slik situasjon på sikt. Hvis brukeren skal betale vil de ikke være interessert i å få banner, popup og lignende reklame på lik linje med det som tilbys i dag, skriver han i en pressemelding.

Innholdet må også være unikt. Det er vanskelig å kunne ta betalt for nyheter som ikke skiller seg ut fra konkurrentenes nyheter. Som eksempel nevnes at for å være unik i bedriftsmarkedet (B2B), må man spesialisere seg på én bransje og tilby fagstoff og ekstra innsikt i den aktuelle bransjen.


- De må også gi annen merverdi til brukeren. Dette kan for eksempel gjøres ved å personalisere innholdet. Personifisering vil si at man tilpasser innholdet ut i fra hva den enkelte bruker ønsker. På denne måten vil brukeren få en egen tilpasset side og til enhver tid få opp kun relevant informasjon og slipper å bruke tid på å søke. På den måten slipper man å bruke tid på å søke gjennom flere Internett-sider. Særlig i bedriftsmarkedet vil dette være en fordel da man sparer tid på Internett-bruk, mener han.

En annen viktig faktor er betalingssystemet. Det må være enkelt og lett å betale for tjenesten. Per i dag er det mange nettsider innen e-handel som ikke har tilrettelagt for tilstrekkelig med alternative betalingsmåter og har med lite brukervennlige løsninger gjort det vanskelig for brukeren å betale.

Det startet en forventet storm av hatpost, flaming og bekyldninger om alt mellom himmel og jord, da Slashdot-grunnlegger Rob Malda i fjor høst sendte ut en e-post som forkynte nettstedets kommersielle fremtid.

Slashdot, som i overflaten er en lenkeliste som har utviklet seg til et av de mest omfattende diskusjonsforumene i sitt slag, startet som et hobbyprosjekt for Malda, og ble raskt kjøpt opp av flere aktører, i flere runder.

I et informasjonsskriv nevnte Malda motvillig at tjenesten etter hvert skal innføre samme type store annonser som Cnet og ZD Net har begynt å benytte seg av. Og for de som ikke takler å ha store, fargerike, kommersielle firkanter midt inne i artikler og diskusjonstråder, skal det bli mulig å kjøpe abonnement på tjenesten, slik at folk slipper annonsefeltene.

Til toppen